jump to navigation

Marxism, social-democraţie, criză şi capitalism Iunie 13, 2011

Posted by Bogdan Duca in Uncategorized.
trackback

Nu am cum să nu fiu de acord cu ceea ce a citit Traian Băsescu în discursul său  de la LSE (textul îl puteţi găsi pe blogul prezumptivului său autor, profesorul Vladimir Tismăneanu). Unele afirmaţii din text pot chiar să facă carieră ca şi aforisme (deşi asocierea lor cu  „intelectualul” Traian Băsescu le face să îşi piardă din şarm). Uitaţi un exemplu:

Piaţa liberă nu este anexa statului social, ci statul social depinde de bunul-mers al pieţei libere.” Nimic mai adevărat, nu?

Din păcate, acest discurs a fost susţinut în cadrul unei conferinţe plătită din bani publici (o acţiune „de succes” a ICR-ului) de către un etern şi foarte bogat angajat la Stat, care, ca politician, nu a făcut nimic pentru încurajarea pieţei libere aşa cum nu a descurajat cu nimic reducerea cheltuielilor Statului.
Aşa că un text bun este invalidat de comportamentul celui care îl susţine.

Că textul în sine este unul bun o demonstrează reacţia promptă, ironic-inteligentă a poate celui mai bun intelectual de stânga de pe la noi: Alex Cistelecan Jr. Acesta, într-un articol de pe site-ul neomarxist Critic Atac, încearcă să arunce responsabilitatea crizei  exclusiv pe spatele odiosului capitalism.

Cum. de când cu dezbaterile politice de la noi (care au o miză imediată mult mai importantă- salvarea democraţiei) există riscul ca de multe ori să pierdem din vedere miza importantă pe termen lung:  democraţia nu se poate menţine fără o economie a libertăţii şi fără un stat sustenabil financiar,  cu un impact cât mai scăzut asupra libertăţilor de orice fel a cetăţenilor săi.

Deşi unii politicieni ne ţin discursuri de dreapta, precum discursul finanţat de la buget al lui Traian Băsescu, realitatea este una simplă: aproape întreaga societate românească se încăpăţânează să nu accepte  câteva evidenţe: eşecul managerial al statului, nedreptatea socială reprezentată de un stat costisitor, eşecul statului asistenţial şi mai ales distrugerea libertăţilor individuale şi colective de către logica socialistă după care funcţionează Statul şi societatea civilă din această ţară şi de aiurea.

R0mânia (dar şi Franţa, SUA, Marea Britanie, Italia, etc.) nu are niciun viitor ca democraţie dacă nu se va ridica cât mai repede dictatura statului opresor de pe buzunarele, minţile şi sufletele tuturor cetăţenilor săi.
Oamenii nu vor trăi mai bine, săracii nu vor beneficia de ajutoare sociale mai consistente până când nu se va conştientiza că iubirea responsabilizatoare creştină faţă de săraci este cea care poate să ajute restaurarea demnităţii umane pentru cei defavorizaţi de soartă.

Învăţământul nu va fi deloc eficient atâta timp cât va fi conectat la ugerul bugetar şi  criteriile cantitative le bat tot timpul pe cele calitative.
Cultura nu va putea să reprezinte sufletul acestui timp şi al acestei societăţi câtă vreme valoarea ei este condiţionată aproape exclusiv de  un singur „mecena” bugetul (de facto, criteriul pentru care un Dan Perjovschi este „bun” şi finanţabil, de exemplu, este dat de cercul de decidenţi politici în materie de cultură pe care acesta îi frecventează).

Cat despre economie,  atâta timp cât în această ţară fiecare munceşte pentru a îşi plăti 48 de procente din veniturile ce le obţine, pentru taxe şi impozite la stat, nu e aşa că evaziunea fiscală apare ca ….formă de supravieţuire?

Eşecul marxismului, care a falimentat jumătate din statele lumii este acum dublat de eşecul statului providenţă, visul moderat al social-democraţiei.  Desigur, putem visa la câte o a treia cale, dar în fapt nu există decât un singur drum care poate aduce mai mult:  calea libertăţii.

Din păcate soluţiile politice propuse în România par să ignore ideea de libertate. E drept, miza imediată este salvarea democraţiei. Dar dacă nu vom învăţa să trăim liberi, democraţia va fi tot timpul fragilă şi tot timpul în pericol.

Comentarii»

1. berenger - Iunie 14, 2011

mda, avem doar doua variante in romania: un discurs pro-libertate ipocrit (si mai mult prin strainatate) al lui basescu si un discurs anti-libertate sincer al useleului. iar dincolo de discursuri o singura realitate politica, in care libertatea politica e din ce in ce mai mica…

2. adam - Iunie 14, 2011
Bogdan Duca - Iunie 14, 2011

Hihihihi! Simpatic Mihail Neamtu. Insa o sa conteze mult faptul ca a scris articole elogioase despre Capitan, ca a ocupat o sinecura in guvernul Boc si ca desi nu a fost pe plaja doamnei Ridzi, se joaca in ISP de-a ideologul partidului acestei simpatice infractoare. Mai putem adauga faptul ca este cunoscut pentru discursul sau demagogic….
Daca asa arata Alba ca Zapada, evident ca numai un Traian Basescu o poate saruta ca sa ii iasa marul demagogiei din gat :)))

3. Kruger - Iunie 17, 2011

Bogdan Duca, ce varsta avea Mihail Neamtu cand a scris acele articole elogioase despre Capitan? Parca si tu spuneai ca ai fost intr-o vreme cu Garda/Capitanul…

Bogdan Duca - Iunie 17, 2011

Kruger: Spre deosebire de domnul Neamtu nu am incercat sa imi sterg „urmele” legionare cu o lasitate intelectuala demna de….sinecuri mai nobile🙂

4. Krueger - Iunie 17, 2011

@Bogdan Duca, daca nu ma insel, Mihail Neamtu avea 16 (!) ani cand a scris ceea ce a scris la Puncte Cardinale. Despre ce urme vorbim? Mai urmeaza sa gasim urme de extrema-dreapta in gradinita, cand o fi zis probabil ca se teme sa nu-l fure tiganul.

Bogdan Duca - Iunie 17, 2011

Eu aveam 17 cand m-am jucat de-a „camasa verde”. Dar nu asta e problema. Nu am ridicat in acel comentariu problema legionarismului sau ci ….problema vertebralitatii sale.
Ramanand focalizat pe un singur aspect al criticii mele la adresa lui Mihail Neamtu, evident ca tot eu ies prost (i.e. „corect politic”). Ce doream sa spun (si asta se vede clar din TOT comentariul) este faptul ca Mihail Neamtu este un cameleon demagog.
Cat despre stergerea urmelor legionare: atat Razvan Codrescu cat si Claudiu Tarziu au scris despre comportamentul (de data aceasta de maturitate) al patrologului care studiaza crimele comunismului🙂 .

5. Krueger - Iunie 17, 2011

Dar ce nu e ,,vertebral” in comportamentul lui M Neamtu ca inteleg? Fara nici o ironie. Nu stiu la ce faci referire.

Bogdan Duca - Iunie 17, 2011

Pai sa vedem: faptul ca a mintit la televiziune prezentandu-se ca un doctor in teologie venit din strainatate care nu are niciun job? Cand saracu’, are 3 joburi si sinecuri de la buget? Faptul ca desi teolog, patrolog chiar, a acceptat un job pentru care ar fi fost calificat un istoric, un jurist sau un politolog?
Faptul ca mimeaza in declaratii publice apolitismul, el fiind implicat activ in viata PDL?
Ma opresc aici….🙂

6. Krueger - Iunie 17, 2011

@Bogdan Duca, daca te referi la emisiunea aceasta http://www.youtube.com/watch?v=yEBGttio4Zo in acea perioada, din cate stiu (prevad ca s-or gasi unii care sa zica ca sint Mihail Neamtu sub pseudonim🙂 ) nu avea loc de munca, inca nu era director sau ce naiba e la IICCMER. Cele 3 joburi (daca or fi 3) sint ulterioare. Pai ce trebuia sa faca, sa ramana somer? Cu jobul acceptat pt care nu avea calificare, iti cam dau dreptate. Insa nu e singurul pe un asemenea post. Observ in anumite zone ale Dreptei fundamentaliste un fel de obsesie anti-Neamtu, de parca de el se potmoleste toata adevarata dreapta. Nu vad aceeasi obsesie pentru niste indivizi cam cu aceeasi gandire: Guran, Cazaban etc. Problema ar putea sta in ceea ce aminteai mai sus ,,stii Neamtule ai fost legionar in adolescenta, te-ai delimitat de noi? Ei las’ sa vezi ce ti-o platit noi…o sa spuneam peste tot ca ai fost extremist de dreapta, ca sa te inveti minte sa nu mai tradezi cercurile noastre”.
Indiscutabil, exista o adevarata obsesie Mihail Neamtu🙂

Bogdan Duca - Iunie 17, 2011

Ma refeream la emisiunea aceasta: http://www.youtube.com/watch?v=RQStUxLBm3A&feature=related

Mihail Neamtu, spre deosebire de Bogdan Tataru Cazaban sau Guran, nu are preocupari academice serioase, nu isi vede de studiile sale si nici nu are acea modestie epistemica care sa il impiedice sa accepte orice sinecura🙂.
Daca Guran va deveni directorul unui Institut de chimie, atunci va avea parte de aceeasi critica din partea mea.🙂

7. Krueger - Iunie 17, 2011

Pai unde spune Neamtu in linkul indicat de tine ca nu are job?

Bogdan Duca - Iunie 17, 2011

Spune ca nu se poate integra in sistem (in timp ce era profesor asociat chiar al Universitatiii Bucuresti, ca sa ma refer doar la sistemul academic🙂 ).

In rest, cele 3 joburi la stat sunt: director stiintific la IICCMER, colaborator permanent la TVR, lector asociat la Universitatea Bucuresti. Lor li se adauga doua functii politice: membru in consiliul stiintific al ISP si al FCD.

8. Krueger - Iunie 17, 2011

Ok–mie argumentatia ta imi pare ceva de genul ,,asta iarasi n-are sapca”. A-i bate obrazul cu legionarismul de la 16 ani tine de penibilitate extrema. Si-fara a-si tine isonul lui Neamtu-, faptul ca un individ cu pregatirea si CV-ul lui nu-si poate gasi un loc in invatamantul superior nu vadeste decat masinatiunile din sistemul academic romanesc. Nu stiu daca chiar era profesor asociat sau mai este. O fi acum profesor asociat, bravo lui! A avea job la ,,stat” nu e o vina, nici o virtute a unui om care se pretinde de dreapta. Probabil ca pe langa locurile astea la stat, o mai avea altele si la privat. Dar a-i cauta cu lupa trecutul, unde munceste, a nu fi atent la nuante doar la arderea lui blogoferica pe rug tradeaza un caracter nedemn din partea acuzatorilor sai. O avea si Neamtu pacate, dar dupa cum spuneam mai sus, a devenit un fel de paratraznet al injuraturilor provenite din partea tuturor celor care nu trec de piciorul broastei.
In rest, ce noroc cu internetul asta ca ofera spatiu de bascalie si trageri de sireturi cu cei care altminteri nici nu i-ar baga in seama (fie ei Neamtu, Plesu sau mai stiu eu cine).
Sanatate!

Bogdan Duca - Iunie 17, 2011

Eh! Placa cu resentimentele si „trasul de sireturi” :)) Nu o mai auzisem de mult.

Pai un om cu CV-ul si pregatirea sa a obtinut nu un job ci trei :)) .Si daca o fi adevarat ca, bun libertarian fiind, mai munceste si la privat, se poate spune ca Mihail Neamtu este un super-man. :))
Si…la ce nuante sa fiu atent? Ca e libertarian vocal cu 3 joburi la stat? Ca ocupa o functie academica pentru care nu are nicio competenta stiintifica (decat daca suntem atat de generosi cu interpretarile ca sa putem sari de la avva Sisoe cel Mare la….Marx.? Si ok…..acuzatorii sai sunt „nedemni” pentru ca ii vad inconsistenta acestei „alba ca zapada” a politicii romanesti. Ar fi mai demni daca nu ar vedea-o? Inteleg, ideal ar fi ca sa ii reprosam domnului Mihail Neamtu doar ca e perfect si …..trebuie sa aspire la super- perfectiune?

O seara buna sa aveti si dumneavoastra.

9. vechi liberal - Iunie 18, 2011

Guran si Cazaban nu mint cum respira. Si nici nu isi schimba textele de la o editie la alta (Vezi Bufnita lui Neamtu, socialista la editia I, neoconservatoare la editia a doua). Ha-ha–ha-ha! Curat Alba ca zapada. Si cei 7 licurici.

10. adam - Iunie 18, 2011

Problema nu e ca Neamtu si-a schimbat convingerile. Problema e ca Neamtu nu are convingeri. Dupa cum o schimba si o intoarce, reise ca, daca vin camarazii (amicii lui Baconsky de la Puncte Cardinale) la putere, Neamtu s-ar putea intoarce din nou la textele tineretii. A treia editie a Bufnitei va fi legionara sau nu va fi deloc🙂 Totul e posibil cu o Alba ca zapada in continua cautare de Licurici.
Cu asa tanara speranta, mai bine plec din tara.

11. Krueger - Iunie 18, 2011

Mare pacat intr-adevar la Mihail Neamtu ca a simpatizant la 16 ani cu legionarii. Unii spun ca la gradinita era si cam cu mitologii new-age. Plus ca nu e foarte clar ce inseamna ca ar fi fost simpatizant al legionarilor. Daca a rostit la un pahar de vorba ceva ce ar putea fi interpretat favorabil defunctei Garzi de Fier: gata!-esti legionar! Cel putin, mie nu-mi trece prin cap sa-l acuz pe autorul acestui blog de legionarism pentru niste avanturi adolescentine, desi el- care-i cu musca pe caciula si vrea sa fie liberal, ar trebui sa fie ceva mai atent in acuze.
Petre Tutea era socialist la 30 de ani, Sa inteleg ca Neamtu nu avea voie sa-si schimbe opiniile la 25 de ani cand a scris prima carte?
Un om poate fi judecat pentru ce scrie abia ajuns la maturitate, undeva in jurul varstei de 30 de ani. Iar a-ti schimba opiniile in virtutea unor clarificari interioare, lecturi noi etc -nu e o crima.

Bogdan Duca - Iunie 18, 2011

Iar vorbim de legionarism? Am explicat ca apartenenta la miscarea legionara este ultimul lucru pe care i-l reprosez fie si pentru ca, asemenea lui Mihai, am umblat si eu prin cuiburi in adolescenta mea.
Ceea ce eu si comentatorul Adam ii reprosam este tocmai inconsistenta si lipsa de continuitate din optiunile domniei sale. Ele se schimba dupa cum bate vantul favorabil….. Aceasta e de inteles omeneste dar nu il transforma pe Mihail Neamtu intr-o alba ca zapada si categoric nici intr-un reper moral.
Mihail Neamtu nu lasa deloc impresia unui om clarificat dupa indelungi meditatii sau profunde dezamagiri ci…..a unui om clarificat la locul de munca.🙂 Il vedeti cat este de „clarificat” acum in ceea ce priveste comunismmul? Banuiala si teama mea este aceea ca se va „clarifica” si ca marxismul e bun, daca istoria, Doamne fereste, va intoarce pagina intr-un sens nefavorabil noua.

Cat despre carti, sunt de acord cu dumneavoastra. Desi mi s-a tot propus sa public si eu volume cu articole, conferinte si studii (inclusiv de catre Mihail Neamtu- pe vremurile cand mai dialogam) am refuzat tocmai pt ca am decis sa ma mai maturizez si voi refuza sa public volume de articole si eseuri „reciclate”, oricat ar fi de bune, pana ce nu voi putea sa public inainte macar o carte- doua cu un continut inedit (cel putin la nivel formal), Prima sper sa fie teza mea de doctorat, al carui subiect si continut ii va placea inclusiv lui M.N..

moasha - Iunie 20, 2011

Da, aia e problema lui Neamtu. E eternul copil care niciodata nu ajunge la maturitate cu toate ca s-a imbolnavit de alzheimer de pe la saisprezece ani. Ce dragut e manca-l-ar tata!

12. Krueger - Iunie 18, 2011

@Bogdan Duca, aminteam de legionarism deoarece in primul tau mesaj ii bateai obrazul lui MN cu acest aspect. N-are rost sa continuam o asemenea discutie, doar niste redusi mintal pot reprosa unei persoane niste idei de la 14-15 sau 16 ani (cat avea Neamtu cand scria la Puncte Cardinale). Si inca ceva, ce mi se pare amuzant e faptul ca acuzele cu Mihail Neamtu legionar nu vin din partea stangii ori extremei-stangi ci tocmai din partea dreptei inverzite (din cate stiu, acuza cu Neamtu legionar a fost lansata tocmai de catre cei destul de bine inverziti pe dinauntru).

Sanatate!

Bogdan Duca - Iunie 18, 2011

Ok. Fie cum vrei dumneata! Legionarismul adolescentin al lui MIhail Neamtu e benign (nici nu am spus altceva) si nu conteaza. Dar nu despre el fac eu vorbire aici🙂. Si nu numai eu. Caci aveti dreptate, altele sunt subiectele pentru care este „impuns” Mihail Neamtu, nu legionarismul. Si…..nu e deloc impuns neargumentat🙂.

adam - Iunie 18, 2011

Herr Krueger – nume de mercenar sud-african sau de SS-ist – vrea cu orice pret sa repereze onoarea Albei ca Zapada sugand de la Licurici. Da’ nu se poate. Si vine cu argumente de tipul „verzi pe dinauntru”. Deci Neamtu e verde pe dinafara, dar galben pe dinauntru? Sau alb? Sau ce e pe dinauntru? Portocaliu? Si cum ne putem da seama cum e Neamtu pe dinauntru? Ca tot ce vedem e un Neamtu facand fetze-fetze, de toate culorile, in toate directiile. Mai e ceva: orice om, inclusiv Tismaneanu, care a sustinut o tampenie la un moment-dat are datoria de a se desparti de ea public si explicit. Mihail Neamtu nu a publicat niciodata o „despartire de Capitan”. Neamtu imbratisaza ideile pe fata si se desparte de ele pe furis. Jalnic.

moasha - Iunie 20, 2011

Neamtu nu e pe dinauntru. Punct. El e doar pe dinafara. Pai n-ati vazut si polemica lui cu Fumurescu. In loc sa vina public si sa se explice si eventual sa zica da domne, mi s-a scurtcircuitat centrul nervos responsabil cu onestitatea din prea mult antiobamism (rasism capitalist subliminal poate), el a sunat-o pe Alinutza si s-au impacat la telefon. Pupici, pupici ca intre prieteni. Ca asa e la noi. Cine stie, poate ca or fi fosti camarazi si la o bere, unde se privatizeaza disputele publice de pe la noi, tot sfanta adolescenta legionara o fredoneaza.

13. M - Iunie 18, 2011

Bogdan Duca,

Am descoperit blogul Dvs. zilele acestea. Multe ar fi de spus. Putin – timpul.

Mihai Neamtu e cazul clasic de arivist. Pina aici – nimic deosebit. Aceasta nu exclude o anumita harnicie si chiar un rol social. Nu glumesc, fara arivistii culturali, fara harniciile lor sterpe in a aduna informatii si a le stringe in volume pompos intitulate, nu am avea repere in a recunoaste stilul adevarat si cartile serioase. Fara exactitati si bibliografii neasimilate, cum am putea sa identificam adevarurile si – iata o vorba mare – caracterul ? Fara „teologi” deveniti istorici ai ideilor de imprumut, cum i-am putea aseza la locul lor pe teologii autentici ? Doar intreb.

Ca schimba doctrinele politice in functie de rezultatul alegerilor, nimic nou nici aici. Poate omu’ are un maestru … de la care a deprins aceasta arta rara. Ca rosteste intr-o singura fraza de cinci ori cuvinte precum „admiratie”, „remarcabil”, „esential”, aceasta e doar o consecinta secundara a predispozitiei pentru emfaza, discurs si tutela. Pe scurt, nimic nu este blamabil. Sint defecte obisnuite, pe care unii si le ascund cu pricepere. Altii – le transforma in „destin”. Sa nu fim invidiosi si resentimentari pe cei din urma. E o forma de curaj. E o dovada a bunei asezari in duh. E un pas desprins dintr-o traditie. Nu oricine isi poate asuma eleganta, discretia si greutatile unei vieti de reflectie. Unii au nevoie de prim-plan. De „sticla”. De tiraj. Ce este rau in aceasta ?

Bogdan Duca - Iunie 18, 2011

Viata a facut sa il cunosc pe Mihail Neamtu si sa ne invartim in aceleasi cercuri: sa stiti ca MIhail Neamtu ar putea sa fie un teolog extraordinar daca…s-ar tine de teologie. Da. Cartile lui sunt de adunatura, dar si ele ne arata un om care ar fi putut sa fie „elixirul vietii” pentru amarata scoala teologica romaneasca.
De aici poate si tonul meu dur: ma asteptam la mai mult de la Mihail Neamtu…..

M - Iunie 19, 2011

Bogdan Duca,

Foarte probabil sa aveti dreptate. Tentatiile veacului, insa, si cele ale unei cariere publice sint mari. Unii rezista. Unii – nu. Aceasta este diferenta dintre un om de calitate si cineva mai degraba plebeu.

Cit despre teologia romaneasca … Intimplator, este un domeniu pe care il cunosc putin. Probabil ca un asiduu cetitor ca Mihai Neamtu ar putea aduce multe lucruri utile pe acest teritoriu uitat de Dumnezeu. Mai degraba, traduceri si exegeze decit eseuri. Discutia este mult prea importanta si greu de purtat, pentru a o face acum. Oricum, inainte de o teologie romaneasca, este nevoie de un „travaliu” teologic de asimilare. Un Tommaso d’Aquino nu se poate naste din nimic.

Multi s-au asteptat la mai mult – sau la altceva – de la Neamtu. Printre ei – profesorul de ingeri. Ca a ajuns in escorta ideologica a unui politolog de curti – nici asta nu e o intimplare. Ne definim si prin ceea ce facem, nu numai prin ceea ce am fi putut, nu credeti ?

maciupiciu - Iunie 20, 2011

Domnule Duca,

Eu am impresia ca asa e cu toti teletualii nostri. Multi, fie Patapievici, fie Baconsky au pornit promitator, nu doar ca ganditori care aveau ceva de spus (ca mai spuneau destule prostii si la inceput) dar ca oameni vii. Sau cel putin asa mi s-a parut mie. Dar vedeti dumneavoastra, „combinatiile” strica caracterul, sug viata din om si la umra decedeaza si cerebelul. Si asa productia se reduce la maculatura propagandista pro-integrare si pliante ICR. Goana asta dupa functii este teribil de pernicioasa pentru un intelectual. Nu degeaba stia socrate ce stia. Problema e ca nu avem oameni ai convingerilor, eventual lupi singuratici, ci caractere slabe care cauta doar sa se „branseze”. Situatia e proatsa rau de tot.

14. Krueger - Iunie 19, 2011

Unii cred ca sint greu de cap pe aici. Vad ca lui Neamtu i se reproseaza ca nu s-a delimitat niciodata public de ideile lui de la 16 ani. De parca ar fi trebuit sa iasa public sa spuna ,,da fratilor, am avut niste idei gresite la 16 ani, cand eram copil, va rog iertati-ma!”. Absurd! Tismaneanu a sustinut ce a sustinut fiinde deja matur (adica trecut de 18 ani).
Neamtu,ca si orice persoana, e liber sa-si schimbe, nuanteze opiniile in tinerete, ca asta inseamna tineretea. Doar boii nu-si schimba niciodata opiniile. Sint de acord in schimb cu reprosul fata de conducerea unui institut pt care n-are specializare. In rest, indiscutabil aveti o adevarata obsesie pt omuletul asta, care si asa cred ca e inutil umflat. Ceea ce e intr-adevar surprinzator e , cum spuneam mai sus, faptul ca nu marxistii ii dau in cap legionarismul de tinerete ci tocmai dreptacii inverziti (care frecventeaza si acest blog, ca doar n-o crede autorul blogului ca e frecventat de liberalii de la care se revendica🙂 ).


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: