jump to navigation

Sfânta tinereţe legionară la 92 de ani Februarie 21, 2011

Posted by Bogdan Duca in Uncategorized.
trackback

Două filmuleţe Youtube au inflamat şi nu prea blogosfera. În ele, un grup de călugăriţe cântă unui singur spectator o cântare bisericească şi mai multe imnuri legionare.

Acest spectator nu este un oarecine ci arhimandritul Justin Pârvu, duhovnic şi stareţ al mânăstirii Petru Vodă (jud. Neamţ), fost membru al Mişcării Legionare şi fost deţinut politic în timpul regimului comunist. Mai mult decât atât, acest părinte Justin Pârvu este cunoscut ca o autoritate neoficială (dar cu atât mai puternică) a „societăţii civile” din Biserica Ortodoxă română („societate civilă” căreia i-am dedicat mai multe cercetări academice).
Despre părintele Justin Pârvu mai ştim că este în conflict deschis cu autoritatea ierarhică, fiind rupt de facto, de Biserica Ortodoxă, deşi nu există niciun act oficial al condamnării sale de către Sinodul BOR.

Dar cine sunt aceste maici? După unele surse, aceste maici sunt vieţuitoare la mânăstirea Petru Vodă (care este, totuşi, o mânăstire de călugări- de unde, implicit, se poate deduce că nu prea au ce căuta maici pe acolo). Alte surse, pe care tind să le cred, spun că aceste maici provin de la o altă mânăstire, Diaconeşti (judeţul Bacău) , mânăstire al cărei duhovnic este un „pitoresc” şi isteric părinte preocupat de masonerie şi de conspiraţii oculte, Amfilohie Brânză, altfel foarte vioi participant pe la conferinţe pe teme naţionaliste, ortodoxiste, legionaroide.

Evident, ceea ce s-a postat pe Youtube nu poate decât să ne întristeze. Călugări şi călugăriţe, care au depus voturile monahale făgăduind să lepede toată grija cea lumească, ne spun, în cântecele lor că au „doar gloanţe pentru trădători”.
Monahi şi monahii, care ar trebui să se roage pentru pleroma umanităţii, sunt victimele unui discurs naţionalist, care, odată „îmbisericit”, devine o erezie, condamnată de Biserica Ortodoxă: erezia filetismului.

Autoritatea bisericească este obligată să ia măsuri contra acestei situaţii nefireşti. Maicile şi călugării respectivi trebuie certaţi, catehizaţi să nu mai cadă în erezie, chemaţi la ascultare.
Din păcate, ierarhia Bisericii Ortodoxe nu s-a ocupat şi nu se ocupă de aceste cazuri decât în mod excepţional, sau luând măsuri nefericite. Nu putem însă decât să sperăm că pentru Patriarh şi Sinodul BOR, grija pastorală nu se va limita la doar la ambiţia construcţiei Catedralei Mântuirii Neamului şi la redactarea unor (de altfel foarte plictisitoare) pastorale la ocazii variate.

Însă nimic nu justifică atitudinea agresivă, de multe ori anti-ecleziastică a unor voci din societatea civilă, care, în contextul apariţiei acestor filmuleţe au declanşat o veritabilă şi nejustificată campanie ce vizează atragerea atenţiei asupra pericolului a ….ce? Transformarea României în stat naţional-legionar prin „marşul asupra Bucureştiului” al unui călugăr nonagenar şi al unei turme de măicuţe care probabil, şi spre mântuirea lor, nu aveau habar ce cântau?
Sunt de acord că nu trebuie încurajat nici fundamentalismul, nici extremismul politic, fie el de dreapta sau de stânga. Însă nu sunt de acord cu restrângerea nejustificată a libertăţii de expresie în numele unei corectitudini politice oricum ne-echitabile.

La radio poţi asculta, uneori şi de două ori pe zi o melodie cel puţin la fel de odioasă ca şi „Sfântă tinereţe legionară”. Se numeşte „Hasta siempre Comandante” şi a fost lansată de o formaţie cubaneză, Buenavista Social Club, care are, de altfel, un succes mondial.
Această melodie elogiază un susţinător al unei ideologii care şi-a dat măsura monstruozităţii sale, ideologia comunistă. Personajul melodiei, din păcate şi un personaj real, Ernesto Che Guevara, are fie şi prin execuţiile pe care le-a ordonat personal în timpul revoluţiei cubaneze, mai mult sânge pe mâini decât toţi legionarii la un loc, dacă este să recurgem doar la o aritmetică a crimei.
Chipul său este însă pe tricouri, pălării, steaguri şi până şi pe chiloţi. Melodiile care îl elogiază sunt difuzate pe posturi radio publice, fiica sa este bine plătită să conferenţieze prin toată lumea pentru a îşi elogia tatăl. Pe piaţa de carte românească avem deja 5 biografii traduse ale lui Che Guevara din care doar una este obiectivă, apelând şi la alte surse decât camarazii de crime şi violenţe.

Nimeni nu se supără în faţa cultului deşănţat al memoriei unui criminal mult mai odios decât Corneliu Zelea Codreanu sau decât Horia Sima.
În schimb, cântecele unor călugăriţe şi fanteziile de bătrâneţe ale unor călugări, devin subiecte ale indignării unei „societăţi civile” ce dacă nu e oarbă, categoric este chioară.

Nota: Pe site-ul prietenilor de la fundatia Horia Rusu, a aparut un dosar al dezbaterilor din blogosfera cu privire la parintele Justin Parvu.

Comentarii»

1. Gondolin - Februarie 21, 2011

O explicatie solciologica pentru reactia „societatii civile”: nu ne pasioneaza, nu ne face sa reactionam decat ceea ce simtim, ceea ce ni se pare ca ne-ar putea afecta si pe noi.

Romanii nu simt ca o amenintare mitul lui El Che. In schimb unii dintre romani cosntientizeaza primejdia revenirii pe scena politca a legionarismului.

Bogdan Duca - Februarie 21, 2011

Comunismul ar trebui sa ne fie mai aproape de piele decat legionarismul.
Cat despre mitul lui Guevara, el este promovat tocmai pe fondul dezinformarii, la fel de culpabila ca si dezinformarea care a determinat turma aia de maici sa cante elogii lui Codreanu.

2. Sorin Adam matei - Februarie 21, 2011

Sunt de acord cu distinctia pe care o faci intre acuzarea bisericii in bloc, si asanarea bisericii de elementele legionare. Din pacate, insa, tacerea Patriarhiei in aceasta situatie nu poate decat sa creeze confuzia de care vorbea. Mingea (sau orbul) e in curtea (mana) IPS Daniel. http://www.basilica.ro/ro/stiri-patriarhie/bpatriarhia_romana_nu_este_institutie_de_statb_7379.html

Bogdan Duca - Februarie 21, 2011

Raspunsul Patriarhiei este corect. Ca institutie descentralizata, BOR nu poate sa raspunda pentru ceea ce face sau nu face Arhiepiscopia Iasilor.

Mai mult, aceasta problema, data fiind popularitatea parintelui Parvu, trebuie tratata cu multa diplomatie.
Oricum, supararea mea vizeaza mai ales aceasta lipsa de echilibru a „instantelor morale”. Mai ales a „instantelor morale” care nu au nici o treaba cu viata Bisericii.

3. transildania - Februarie 21, 2011

Nu inteleg foarte bine poztia ta. Zici ca la radio se dau cantece mult mai odioase decat cantecele legionare. In acelasi timp ataci corectitudinea politica.
Care e solutia atunci: sa se poata difuza si cantece legionare la radio?
Sau sa fie interzise toate cantecele de propaganda nedemocratica?

Bogdan Duca - Februarie 21, 2011

Pai exista doua solutii: 1) condamnam cu fermitate totalitarismul sub orice forma s-ar manifesta si consideram firesc ca orice forma de propaganda nedemocratica si totalitara sa nu poata sa fie difuzata public.
Acest lucru nu presupune „corectitudinea politica”, altfel un dresaj totalitar al mintii. El presupune doar o conventie etica minimala. Asa cum manifestam toleranta 0 fata de huliganism, deoarece afecteaza viata comunitatii, putem manifesta toleranta 0 si fata de totalitarism.

2)(Optiunea pe care o sustin) Permitem o libertate absoluta de expresie si de manifestare politica, avand incredere in optiunea majoritatii pentru democratie si pentru valorile libertatii. Aceasta libertate nu poate fi insa separata de informare. Oamenii trebuie informati, in egala masura, de raul istoric comis de totalitarisme si memoria istorica trebuie sa ramana una obiectiva: si cu cele bune, si cu cele rele.

4. Lilick - Februarie 21, 2011

Adevarul e ca nu se poate trasa o linie clara de demarcatie intre meritele spirituale ale unui om si greselile sale lumesti. Si, de aceea, nimic nu poate fi tratat in stilul Boc-Basescu: „taiem cu toporul”. @Transildania vorbeste despre muzica de propaganda nedemocratica. Aici intra si muzica lui Wagner, de exemplu. Hitler a folosit lucrarile lui Wagner ca muzica de propaganda la marile manifestatii naziste. Mai mult, Wagner scrisese in 1850 o brosura violent antisemita numita „Das Judebthum în muri Musik”, deci era la randul lui antisemit. Bunul simt si recunoasterea unei scari a valorilor ne obliga insa sa-l separam pe Wagner compozitorul de Wagner antisemitul. Dar cel mai bine vorbea despre asta Baremboim, el insusi nascut din parinti evrei-rusi, cel care a dus muzica lui Wagner in Israel in 2001, si care a insistat sa spuna ca Wagner trebuie judecat, atunci cand il ascultam, intai pentru muzica pe care a compus-o, apoi ca scriitor de librete, apoi ca scriitor pe probleme artistice si in ultimul rand ca autor de opinii politice. E singura abordare pur intelectuala a unui astfel de subiect, si cu fiecare caz in parte trebuie sa judecam astfel. Putem sa ne spunem opiniile, mai mult sau mai putin ferm, cu nuante, sa dezbatem, dar fara sa punem la gramada cazurile, la modul simplist, fiindca ajungem la niste aberatii de nedescris.

A propos: si pe Herbert von Karajan ar trebui sa il condamnam: s-a inscris de doua ori in Partidul Nazist. O data in Austria si o data in Germania.

5. Marius - Februarie 21, 2011

Părintele Justin Pârvu a ispăşit o pedeapsă de 17 ani în puşcăriile comuniste pentru crezul său în Mişcarea legionară. Comuniştii i-au dictat tăcerea. A scăpat din cele mai grele torturi, din cele mai abjecte calomnii, s-a ţinut drept în viaţă şi a ajuns la 92 de ani. Măicuţele de la mănăstirea pe care o păstoreşte cu atâta har i-au cântat cântecul tinereţii sale. Cine sunt procurorii care îl vor arestat a câta oară pe Radu Gyr?

Suntem datori să ne apărăm jertfa de sânge şi putem singuri să ne recunoaştem greşelile trecutului. Nu trebuie să vină nişte spadasini ai lui Politically correct să ne spună ce să ascultăm.

S-au făcut erori. Recunoaştem. Dar nimeni nu a fost judecat, condamnat şi trimis la închisoare pentru uciderea a aproape jumătate de milion de români în temniţele bolşevismului criminal. Noi nu avem dreptul să ne ţipăm disperarea?

“Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane! Nu pentru-o lopată de rumenă pâine, nu pentru patule, nu pentru pogoane, ci pentru văzduhul tău liber de mâine

Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane…”
http://www.bookiseala.ro/cine-il-poate-judeca-pe-parintele-justin-parvu/47807.html

6. transildania - Februarie 22, 2011

@Bogdan Duca
Cred in primul rand ca ar fi trebuit sa faci mai clara parerea ta in articol.

Intr-adevar intr-o societate ideala nu ar trebui sa existe nici un fel de cenzura, cu acest lucru sunt de acord. In SUA de exemplu simbolurile naziste sau comunsite nu sunt interzise. Totusi pentru audiovizualul public exista anumite reguli care mi se par de bun simt.
Nu cred ca acest lucru poate fi pus pe seama unei corectitudini politice exagerate, si incriminate de tine, ci este pur si simplu dovada a responsabilitatii la nivel de societate, si fata de educatia tinerilor pe care o institutie publica si democratica trebuie sa o sustina.

Desigur la nivel privat, media privata sau libertatea de exprimare privata ar putea fi permis orice.

Asa cum presupuneam esti de parere ca pentru maici sau stareti sau ierarhi constituie din punct de vedere canonic o erezie ceea ce au facut, insa in rest ar fi bine sa auzim cantecele acelea din alte voci.
Desigur cu informarea de rigoare. Foarte interesant mi se pare ca vorbesti „de cele bune” in ideologia totalitara.
Eu nu vad nimic bun in nicio ideologie totalitara.
Daca esti de parere ca exista „bune”, spune-ne care sunt acestea.

@Lilick
Comentariul tau nu are, cu parere de rau, nicio legatura cu ce am spus eu. Nu am pus nimic la gramada, si nu am zis niciodata ca muzica unui compozitor antisemit e antisemita sau ca ar trebui cenzurata. Exista o diferenta ENORMA intre opera unui compozitor ca si Wagner, care a fost intrumentalizata de nazisti, si un cantec cu versuri de propaganda legionara.

@Marius
Un alt ierarh cu trecut legionar a fost recent decedatul mitropolit al Clujului Ananie. Acesta a fost tortionar al liberalilor si taranistilor detinuti politici de comunisti in inchsoare Aiud. A fost eliberat de catre comunisti (in vreme ce ierarhii greco-catolici au stat mai departe pana la moarte in temnite sau aresturi comuniste), si a fost trimis de securisti sa spioneze si sa dezbine diaspora romaneasca din SUA in anii 70. Pe urma a colabrat si cu Magureanu, Funar si cine mai era nevoie.

Lilick - Februarie 22, 2011

Pai e si nu e. Daca judecam omul Wagner, opiniile lui politice ar fi astea: in « Das Judebthum în muri Musik » insista pe ideea ca evreii au otravit gustul public in domeniul artelor.
Dar oricum, eu m-am legat de ideea de cenzura fara o analiza atenta. Nu am zis ca sustii asa ceva.

7. Bogdan Duca - Februarie 22, 2011

@Transildania:
Corectitudinea politica este o cenzura ideologica. Are in spate un aparat ideatic care decide ce trebuie si ce nu trebuie cenzurat, in locul mult mai interiorizatului si mai firescului bun simt.
Cand vorbeam de „cele bune” doream de fapt sa insist pe prezentarea unei istorii obiective, care sa nu se focalizeze exclusiv pe prezentarea ororilor regimurilor si ideologiilor politice totalitare.

Cat despre Bartolomeu Anania: o mica corectura. Reeducarea din anii 60, la care a participat Bartolomeu Anania nu are legatura cu ceea ce s-a intamplat, in anii 50, la Pitesti si la alte penitenciare din tara. Bartolomeu Anania nu a fost un „tortionar”. In rest, sunt de acord ca Bartolomeu Anania a fost un personaj nociv al istoriei noastre de dupa 1965, cel putin…

8. Ştefan Muşat - Februarie 22, 2011

Acum nu ştiu câţi dintre dumneavoastră au citit memoriile părintelui Anania, dar din câte îmi amintesc, dânsul prezenta o altă variantă a celor întâmplate la Aiud – una în care a existat enorm de multă suferinţă. Normal că noi de acum, din comoditatea tastaturii, ne-ar putea veni uşor să judecăm momentele de atunci. De altfel, episodul plecării nu lasă de înţeles cum că ar fi existat o înţelegere explicită cu Securitatea – ci doar că a plecat din ţară fără să mai fie chestionat de aceasta.
Cât despre subiectul Che Guevara, sunt perfect de acord cu dl. Duca. Oare câţi cunosc ce criminal se ascunde în spatele aceste figuri hipermarketizate? Şi de ce trebuie să tolerăm proliferarea acestei imagini, dar atunci când nişte măicuţe cântă un imn legionar, imediat sărim scandalizaţi la gâtul “extremismului”? Personal, nu am o afinitate faţă de asemenea manifestări, dar dublul standard este greţos.

9. ela - Februarie 22, 2011

asta se intampla, pentru ca nu avem o presa profesionista. singurul lucru pe care il cauta ziaristii este scandalul.

10. corifeul - Februarie 24, 2011

Poate vocea „instantelor morale” ar fi mai temperata daca BOR cu problemele sale n-ar fi o institutie cu finantare de la buget. Cand autocefalia BOR va fi dublata de o independenta financiara fata de bugetul de stat probabil se vor pronunta doar cei implicati cu adevarat in sistem, pana atunci insa „instantele morale” respective pot fi vazute ca un fel de actionariat al unei firme, ai bani investiti acolo ai tot dreptul sa comentezi.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: