jump to navigation

Gânduri despre conservatorism Decembrie 14, 2009

Posted by Bogdan Duca in Uncategorized.
trackback

Tot încerc, ignorând valurile de jigniri ce îmi sunt aduse pe acest blog şi aiurea, să găsesc şi aspectele pozitive ale acestor alegeri.
De obicei, orice an electoral, este perfect pentru decantări şi clarificări doctrinare. Evident că nu a fost aşa….
PD-L continuă să rămână un partid „de dreapta”, PSD un partid de stânga. Conservatorii domnului Voiculescu continuă să folosească ilegitim o denumire pe care nu o înţeleg.
Deschiderea PNL către centru-stânga, asumată făţiş în acest an electoral este poate unicul semn de normalizare doctrinară de la noi, chiar dacă unii pot să îl considere fericit iar alţii nu.

În lumea noastră, mică dar furioasă a conservatorilor români, nu au fost prea multe clarificări.
Mai întâi, pentru că am fost prinşi şi noi în jocul pro- sau anti-Băsescu (nici nu puteam să fim altfel).

Cel mai amuzant este faptul că deşi ne certăm între noi, puţinii conservatori care mai suntem, nu ne negăm propria identitate. Cea mai teribilă acuză ce ne-o putem aduce unii altora este: „Măi neoconule!”.

Ca promotor al unui nou conservatorism românesc, care să fie mai sensibil la dezbaterile doctrinare din SUA şi care să prefere democraţia şi capitalismul oricărei alte formule, am înghiţit această acuză de foarte multe ori. Şi pe drept. Chiar blogul meu se revendica de la denumirea mult hulită…

Ceea ce eu înţeleg ca fiind moderaţie a fost înţeles de unii ca fiind trădarea valorilor „autentice” (care or fi alea? Eu nu ştiu decât valorile creştine- pe care nu le încalc niciodată ca „neocon” ci ca om supus păcatului).

Ceea ce eu înţeleg ca fiind fermitate a fost receptat, pe de altă parte ca un soi de ….cripto-bolşevism al meu. Cum de îmi permit să nu votez cu domnul Băsescu sau să nu fiu încântat de „dreapta” europeană a PPE şi PD-L? Cum de mă încăpăţânez să fiu paleocon când e mai comod să fiu neocon?

Dar ce facem noi între noi este ….treaba noastră. Oricum, se pare că suntem condamnaţi să nu putem să oferim nimic coerent ci cel mult reacţii punctuale în faţa unor provocări ale timpurilor de pe urmă.

Mai amuzant este faptul că unele personaje, apărute din neant, ne acuză că am fi „prea prea” sau „foarte foarte” doar pentru că…aşa ştiu ele mai bine.

Un, din câte am înţeles, simpatizant al lui Remus Cernea, de altfel foarte activ pe acest blog, ca şi pe altele, mă critică că….nu aş fi conservator. Sau că „mai am de învăţat” despre conservatorism.

Genul acesta de atitudini este nejustificabil în contextul în care, spre deosebire de ideologii, conservatorismul nu are „manuale” de utilizare. Şi, când apar aceste „manuale de utilizare”, conservatorismul respectiv tinde să devină….ideologie.

Valorile conservatoare nu sunt nişte chestii abstracte ci rezultatul unei Tradiţii şi a experienţei umanităţii.
Nu eşti creştin pentru că faci facultatea de teologie ci pentru că tu crezi că ceea ce au trăit şi au propovăduit cei 12 evrei fără studii (plus unul cu studii, Sfântul Pavel) acum 2000 de ani este… Adevărul.

Acest lucru se pierde din vedere. Aşa cum se pierde din vedere faptul că liberalismul, când a vrut să iasă din economismul său strangulator şi să denunţe ideologiile de stânga care îl curtează, nu îşi găseşte libertatea altfel decât în….gândirea conservatoare.

Pentru că a fi conservator înseamnă a fi persoană liberă ce aspiră la libertate sub voinţa lui Dumnezeu şi în respectul a ceea ce ne-au învăţat strămoşii.

Restul, doctrine economice, viziuni asupra Statului şi asupra protecţiei sociale, depind de această credinţă în Dumnezeu şi în Tradiţie.

Anunțuri

Comentarii»

1. Crin Antonescu - Decembrie 14, 2009

Bogdanel mama, tu nu esti conservator, esti doar impostor, ca si Crin Antonescu, Mircea Geoana, Dinu Patriciu (PLAGIATORUL)… Singurul autentic e Marean Vanghelie, despre care stim cert ca e doar borfas.

2. Bogdan Duca - Decembrie 14, 2009

Cred ca va trebui sa iau masuri si sa ii banez pe toti „Crinii”, „Cristoii” si „Vosganianii”. Imi pare rau ca ii privez astfel de sansa de a obtine si ei un ban „cinstit”, dar am obosit sa tot aprob toate imbecilitatile care se pretind a fi comentarii.

3. Alin Pascu - Decembrie 14, 2009

Prostache, problema ta nu e ca nu votezi PDL.
Prostache, problema ta e ca ai votat un comunist.
Cum sa iti zic prostovane ca sa intelegi?
COMUNIST.
Asta e prostovane.
Ai promis ca pleci, baracuda. De ce minti prostovane?

4. Langu Mangu - Decembrie 15, 2009

Degeaba il criticati, ca Duca nu are nici un pic de onoare. Eu il stiu de ani de zile, un mitoman si un smecher, va pierdeti timpul degeaba aici.

5. li - Decembrie 15, 2009

Bogdan Duca , te rog nu-i bana , sunt interesanti si mai ales creeaza un tablou general bun de studiu asupra simpatizantului si membrului PDL .Poate le face placere si intelectualilor (elita intelectuala ) mandri ai tarisoarei noastre dragi sa-si vada simpatizantii . Poate astia sunt cititorii lor . Unul mi-a spus odata mandru , ca pe Basescu il sustine toata elita intelectuala a tarii . Cand l-am intrebat cine , mi-a raspuns : Patapievici . Cand l-am intrebat cine e Patapievici nu a stiut ca este scriitor . Mi-a raspuns cu aroganta intelectuala , ca Patapievici si Andrei Plesu sunt ELITA INTELECTUALA .Poate ca acestora din urma le place . Astia le sunt cititorii .

Bogdan Duca - Decembrie 15, 2009

I-am sters. Oricum, trebuie sa le multumesc pentru mesajul primit indirect din partea lor. Ii irit atat de tare, incat stau sa piarda vremea cu amaratul meu blog de 200-250 accesari pe zi. Deci sunt… important :))

Multumesc pentru mesaj. Aveam uneori senzatia ca nu fac altceva decat sa scriu pentru „portocale”.

6. Elena G. - Decembrie 15, 2009

Cred ca putem spune si altfel ceea ce este evident pentru toti. D-l Duca s-a facut de ras si chiar sunt curioasa sa vad daca are putina onoare, dupa cum spunea cineva aici.

7. Ilie Catrinoiu - Decembrie 15, 2009

Domnule Duca, stergeti comentariile satanistilor care voteaza cu Remus Cernea, asa ceva nu se poate tolera!

8. Ilie Catrinoiu - Decembrie 15, 2009

Nu de alta, dar acesti votangii drogati ai lui Cernea atenteaza direct impotriva statului roman. Asa ceva nu trebuie tolerat. Terorismul e ilegal!

9. Ionel - Decembrie 15, 2009

zice Teroristul Verde_Neolegionar, Ilie Catrinoiu…

10. ana - Decembrie 15, 2009

@alin pascu ce te face sa crezi ca tu nu ai votat un comunist? cred ca nu putem spune in lipsa unei legi a lustratiei ca basescu nu este un comunist. nimic mai simplu pentru a ajunge la putere decat a te ascunde in spatele culorii portocalii si a crestin-democratiei. nu de alta dar monica iacob ridzi, radu berceanu, adrian videanu, elena udrea, mihai necolaeciuc, emil boc, elena basescu, traian basescu nu fac cinste unui partid de dreapta.

11. ana - Decembrie 15, 2009

erata
mihai necolaiciuc

12. Ilie Catrinoiu - Decembrie 15, 2009

Daca verzii lui Cernea ma fac neolegionar, atunci ma bucur. Inseamna ca sunt conservator autentic si anti-stat social.

13. Bogdan Duca - Decembrie 15, 2009

@ :)) Iar suntem de acord, domnule Catrinoiu.

Orice injuratura de la oamenii lui Cernea este….o recunoastere a calitatii. De asta ii las sa critice…ca ne premiaza cu injuraturile lor. Daca ne-ar lauda, ar fi mai grav…

Ioan - Decembrie 17, 2009

Cadeti ambii in retorica etichetarii fara fond: „oamenii lui Cernea”, „oamenii lui Basescu”, „oamenii lui Geoana”, „oamenii lui Crin”.
Sa fim seriosi, ati votat anti Basescu pentru ca nu sufereati acest personaj, nu din motive ideologice.
Poate nu credeti dar unii au votat pentru Basescu in turul II, deoarece prin discursul sau s-a situat mereu la dreapta, lucru pe care nu-l pot afirma despre contracandidatul sau din turul II, domnul Geoana, care s-a situat ba la stanga, ba la dreapta, de la o zi la alta, in functie de persoana care-l intervieva sau ii promitea sprijin politic.
In ce priveste situatia actuala, daca domnul Antonescu nu vrea sa participe la un guvern alaturi de PD-L si UDMR, e decizia dansului si a partidului pe care-l conduce si trebuie respectata (nu e un lucru rau sa avem in opozitie atat un partid de stanga cat si unul de dreapta, opozitia va fi acida din ambele spectre, incat noul guvern nu-si va permite sa calce de multe ori stramb). Salut UDMR-ul pentru faptul ca a impus drept conditie de a intra la guvernare alaturi de PD-L, sa nu se negocieze nimic cu PSD. Se vede ca cel mai abil partid de pe scena politica, trebuie s-o recunoastem, este UDMR-ul.
In ce-l priveste pe domnul Cernea, acesta si-a dat arama pe fata intre cele doua tururi, cand pe blogul dansului a avut un discurs situat clar la stanga.
In ce ma priveste voi prefera intotdeauna o solutie de dreapta uneia de stanga. Domnul Cernea si-a pierdut orice credibilitate in ochii mei. Probabil si-a dat seama ca daca isi va schimba discursul green-libertarian ( clar de dreapta) intr-unul eco-socialist (clar la stanga) va castiga mai multe voturi decat la prezidnetiale, fiindca nu trebuie sa uitam ca domnul Cernea se afla in campanie in sectorul 1 pentru a castiga postul de parlamentar lasat liber de domnul Bogdan Olteanu prin trecrerea acestuia din urma la BNR. Ei bine, prin aceasta schimbare de discurs, domnul Cernea s-a decredibilizat, nu a aratat decat ca este un altfel de Geoana, mai cult desigur, dar la fel de oportunist, adica isi schimba orientarea politica in functie de interes. Altfel nu-mi explic cum
de la un discurs libertarian cu precautii verzi (gen Rosia Montana), domnul Cernea a trecut la un discurs eco-socialist.

Ioan - Decembrie 17, 2009
14. Adrian Constantinescu - Decembrie 16, 2009

Domnule Duca, din cate am citit pe blogul dumneavoastra, observ ca sustineti o forma a conservatorismului american/englez, poate cu nuante de ortodoxism. Nu cred ca este cazul Romaniei, acest gen de conservatorism. Personal, cred ca Ion Iliescu, Vadim Tudor si fostul candidat la Presedentia Romaniei, Constantin Rotaru, reprezinta cel mai bine ce e „conservator” la societatea romaneasca. Anume: aberatii economice, dependenta fata de centru, nostalgie fata de trecut (pre-89) si continuitate. Consider ca acest conservatorism al dumneavoastra tinde mai mult spre liberalism combinat cu, sau completat de, crestin-ortodoxie(scuzati expresia originala).
Imi amintesc ca l-am vazut pe Constantin Rotaru in doua emisiuni „Tu alegi” la TVR. Una din afirmatiile care mi-au ramas in minte este(aprox.) „Cred ca s-a trecut prea repede de la vechiul sistem la noul sistem”. Si chiar asa a fost, insa asta este menirea revolutiei – schimbarea radicala a unui sistem intr-altul. Si doar, conservatorismul se opune revolutiei. De ce? Intrucat creeaza forme fara fond. Nu poti schimba un popor peste noapte printr-o hartie. Nu aceasta este lectia venerabilului Edmund Burke?

Schimband un pic subiectul, ati observat cat de liberal era candidatul Partidului Ecologist, Ovidiu Iane? Vorbea despre posibilitatea alegerii manager-ului spitalului de catre comunitatea locala. Asta da descentralizare!Si un om serios pe desupra. In contrast cu Remus Cernea, care a adoptat o pozitie de… ceea ce americanii ar numi „trendy leftist politics”.

Mai vreau sa va intreb: ce parere aveti de pozitia fata de PDL adoptata de Crin Antonescu in ultima saptamana?

Si o ultima chestie, pe care simt nevoia sa o spun. M-am uitat ieri la o emisiune inregistrata pe Antena3 din 1 decembrie(Bizbazar, recomand). In inceputul inregistrarii, era surprinsa o parte mica din jurnalul de stiri. Era vorba despre un meci: FC Vaslui – ..nu-mai-stiu-ce-echipa. La pauza, finantatorul/antrenorul uneia din echipe a iesit pe stadion cu un microfon si a indemnat oamenii sa voteze cu Mircea Geoana. O parte din suporteri a inceput cu „YEEE”, iar alta cu „BUUUU”.Concluzia reportajului(si NU era vorba de manifestatiile de la Tm): „manifestantii pedelisti au fost zgomotosi si violenti”. Trageti si dumneavoastra concluziile. Eu le-am tras pe ale mele. N-as fi putut sa votez cu asa ceva. E doar un exemplu, desigur.
Am facut aceasta ultima paranteza intrucat am observat ca exista unele dubii cu privire la caracterul votantilor TB. Imi cer scuze daca m-am lungit cu scrisul.
O zi buna… sau, dupa caz, seara linistita.

15. Bogdan Duca - Decembrie 16, 2009

Domnule Adrian Constantinescu,

Aveti dreptate. Conservatorismul meu se inspira din cel american cu o puternica nuanta crestin-traditionala.
Mai sunt de acord si cu faptul ca multi dintre cei mentionati de dumneavoastra, prin nostalgiile pe care le au fata de perioada pre-1989, sunt mai „conservatori” decat mine, stricto sensu.
Chiar incercam, mai in gluma, mai in serios sa propun schimbarea denumirii de conservator cu cea mult mai proprie (dar cu o incarcatura peiortativa, din pacate) de reactionar.

Pozitia lui Crin Antonescu mi se pare fireasca. Ca si pozitia PNL. Acest partid are o miza: un scor de cel putin 20% la alegerile din 2012, scor care sa ii asigure un rol cheie in urmatorul legislativ. De asemenea, reforma parlamentara (profund nedemocratica) impusa populist de Basescu face ca PNL sa isi construiasca de pe acum o strategie electorala victorioasa. Sa nu uitam un aspect neplacut pentru liberali: daca in 2008 s/ar fi aplicat uninominalul „pur”, PNL nu ar fi avut decat cel mult un parlamentar sau doi (si aceia iesiti dupa al doilea tur de scrutin).

Nu stim ce se va intampla in 2012, asa ca PNL trebuie sa isi construiasca discursul si sa isi consolideze pozitia: partid de centru-dreapta, alternativa la regimul personalizat al lui Traian Basescu.

O guvernare cu PD-L este neplacuta pentru oricine nu are o admiratie profunda fata de Traian Basescu si nu este dispus sa devina pedelist. De aceea probabil ca urmatorul guvern nu va fi unul de coalitie (exceptand UDMR- un partener constant al oricarei guvernari, care nu poate sa fie digerat de capcaunii politici din tabara lui Basescu).

Cat despre presa….prin campania lor desantata anti-Basescu au contribuit la victoria acestuia, victimizandu-l.
Cum am mai spus in alte ocazii, cred ca presa romaneasca trebuie sa renunte la pretentia utopica de a fi „independenta”. Insa se poate construi si o presa de opozitie ceva mai decenta….

16. Adrian Constantinescu - Decembrie 17, 2009

Cred ca ar fi fost greu pentru PNL sa isi mobilizeze electorul pentru alegerile legislative din 2012 daca s-ar fi aflat la guvernare cu PSD. Mai ales in conditiile in care Crin Antonescu a declarat in timpul campaniei ca l-ar putea sprijini pe Mircea Geoana pentru un al doilea mandat in 2014.
Poate sunt eu lipsit de imginatie cand vine vorba de marketing politic…

17. Adrian Constantinescu - Decembrie 17, 2009

*electoratul

18. Bogdan Duca - Decembrie 17, 2009

@Adrian Constantinescu:

Orice participare la guvernare este benefica. PNL ar fi iesit castigat dintr-o guvernare PSD, profitand de foarte probabila disolutie a PD-L. Dar acestea sunt oricum speculatii.

Acum, in opozitie, are sansa de a profita de pe urma erodarii PD-L si, probabil, si de pe cea a erodarii PSD (partid care este in criza, dupa infrangerea lui Geoana)


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: