jump to navigation

Să vă irit: din nou despre Tismăneanu Mai 14, 2009

Posted by Bogdan Duca in Uncategorized.
trackback

Cum campania anti-Tismăneanu continuă cred că e necesară încă o intervenţie a mea:  una (pupincuristă, servilă, de discipol fidel şi câine credincios- mă gratulez eu ca să nu mă mai gratulaţi dumneavoastră) în favoarea lui Tismăneanu.

Fraţilor, surorilor,

Cred că putem să îi reproşăm lui Vladimir Tismăneanu multe. Putem să îi reproşăm că stă prea aproape de un om ce  întruchipează mai bine decât oricine altcineva miticismul şi mârlănia politicianului român (şi de asta, probabil, este şi atât de votat). Putem să îi reproşăm că e prea moderat, putem să îi reproşăm că nu e paleoconservator, putem să îi reproşăm că e neoconservator, putem să îi reproşăm că nu e conectat la realitatea românească şi că atunci când vine în România trâieşte într-un balon de săpun ce îl împiedică să vadă multe…

Dar categoric NU îi putem reproşa lui Vladimir Tismăneanu că e comunist (sau neocomunist, cum o face domnul Victor Roncea).

Fraţilor, surorilor,

Omul acesta este artizanul condamnării comunismului, condamnare care, cu toate nevolniciile ei, cu toate mizeriile şi mizele politicianiste ce i-au stat în spate, era un lucru necesar.

Omul acesta a vorbit şi vorbeşte peste tot, mai ales occidentalilor de limba engleză pentru care Lenin e un mare intelectual umanist iar Stalin un conducător care a mai „exagerat” despre crimele comunismului, despre monstruozitatea acestui regim.

Omul acesta l-a publicat pe Kolakowski în România. Şi nu doar pe Kolakowski cu primul volum din trilogia sa despre marxism ci şi  acele eseuri din Kolakowski  care denunţă în comunism cu claritate prezenţa Diavolului în istorie… Mai mult chiar, Tismăneanu şi-a însuşit această temă şi a vorbit public despre ea cu un curaj academic pe care nici eu, oricât de discipol pupincurist, lingău şi dependent de bursele lui şi ale lui Soros sunt, nu le bănuiam.

Omul acesta nu a avut îngăduinţă cu nici unul din personajele comuniste. Nici măcar cu atât de prezentul (prin fii, fiice şi nepoţi) din cultura română, Leonte Răutu.

Omul acesta a organizat şi a participat la o grămadă de evenimente academice de primă mână (şi nu de aici, din „ogradă”, ci pe afară, unde comunismul e o modă eternă) în care a spus cu curaj ceea ce nimeni nu vrea să audă: că regimul comunist nu numai că a fost la fel de demonic ca şi nazismul dar şi că asasinii nazişti au găsit nişte buni mentori în bolşevici. Ştiţi ce înseamnă să ai curajul să spui public (şi nu ca blogger, ci ca universitar) treaba aceasta? Dacă nu ştiţi… întrebaţi-l pe Michael Shafir.

Omul acesta vorbeşte, scrie, citeşte, mănâncă, respiră, visează anticomunism. Şi nu un aticomunism visceral, gratuit, ci unul atent şi bine pus la punct.

Uitaţi-vă doar la cât îl urăsc neocomuniştii (ăia autentici) şi vă veţi da seama cât este de temut de ei. De ce? Deoarece cunoaşte comunismul din interior, îi ştie viaţa intelectuală, îi ştie viaţa de budoar şi îl înţelege aşa cum este el: o manifestare a Diavolului în istorie!

Aşa că, vă rog, din respect pentru o operă academică prin care copiii noştri vor înţelege cum au umblat dracii printre oameni timp de 75 de ani, nu îl mai faceţi pe Vladimir Tismăneanu  neocomunist.

Anunțuri

Comentarii»

1. Să vă irit: din nou despre Tismăneanu | Secolul 21 ~ 21st Century - Mai 14, 2009

[…] here: Să vă irit: din nou despre Tismăneanu This entry is filed under Bogdan Duca, Romania. You can follow any responses to this entry through […]

2. kunomurvai - Mai 14, 2009

a Diavolului? wow

3. lorduljohn - Mai 15, 2009

Domnule Duca, discutia nu e despre omul Tismaneanu sau omul Platon, cum gresit se incearca a se devia de la articolul domnului Gottfried, ci despre scrierile/ideile domnului Tismaneanu si/sau ale domnului Platon. In ceea ce priveste condamnarea comunismului, nu cred ca nazistii care au recunoscut ororile comise in WW2 ne-au facut sa credem ca au devenit dintr-o data democrati. Acelasi lucru se aplica si dlui Basescu. Faptul ca a consimtit la condamnarea comunismului, chiar asa de opereta cum s-a facut ea, nu ne poate face sa credem ca domnia sa este de dreapta. Grava este cecitatea (sper ca nu e altceva) celor care il propun pe dl. Basescu ca promotor al dreptei. In aceeasi logica si Silviu Brucan si Al. Barladeanu si Ion Iliescu care au recunoscut greselile comunismului pot fi considerati de dreapta. Insist, ca un om preocupat de soarta cetatii asa cum ma consider, sa discutati despre valorile conservatorismului, nu despre ce frumosi si destepti sunteti.

4. imperialistul - Mai 15, 2009

Lord John > Fara suparare, dar discursul cu „Volodea” numai la valorile politice ale domnului Tismaneanu nu se refera. Este un atac ieftin la originea etnica si la trecutul familiei sale, cu atat mai de neinteles cu cat domnul Tismaneanu a scris nenumarate carti impotriva comunistilor romani.

In ceea ce il priveste pe presedintele Romaniei, v-as ruga sa imi spuneti care dintre intelectualii romani l-a caracterizat drept un politician de dreapta. Sunt ferm convins ca nu veti putea sa imi dati un nume, din moment ce nimeni nu facut-o.

Ilie Catrinoiu - Mai 15, 2009

Domnule Imperialist, nu este nicaieri niciun atac la originea etnica a lui Tismaneanu. In polemica Platon-Tismaneanu s-au enumerat idei. Daca ati urmarit polemica, dl Platon arata ca dl Tismaneanu critica comunismul apeland la ganditorii marxisti ca Zizek, Horkheimer, etc. Ceea ce subliniaza dl Platon, din cate imi dau eu seama, e ca, in mod normal, anticomunismul sa fie criticat de pe pozitii de dreapta, nu de pe pozitii de stanga cum face dl. Tismaneanu. Paul Gottfried la fel vrea sa spuna.

A scris multe carti dl Tismaneanu impotriva comunistilor, dar nu rezolva nimic cu asta atata vreme cat apeleaza la ganditorii Noii Stangi. Cu conservatorii ce facem? Pot si ei sa critice comunismul? Sau , daca il critica, sunt „fascisti”, „teocrati”?

Eu zic sa vedem lucrurile asa cum sunt si sa nu bagam noi din top ce vrem.

Si stanga critica comunismul (nu contest asta), dar hai sa il critice si conservatorii ca nu sunt „fascisti”.

Ilie Catrinoiu - Mai 15, 2009

Pardon, comunismul sa fie criticat de pe pozitii de dreapta, am gresit, scuze.

5. Bogdan Duca - Mai 15, 2009

@lorduljohn
Sunt de acord cu dumneavoastra. Dar nici eu nu pun in discutie omul ci opera. Iar opera lui Vladimir Tismaneanu (incluzand aici si citatele „incriminate” de Mircea Platon) este clara: domnul Vladimir Tismaneanu este anticomunist.
Si eu cred, si am spus-o de multe ori, ca Traian Basescu nu este un om de dreapta. Ba chiar ca este un socialist (dovada activitatea guvernului pe care il patroneaza). Dar incontestabil, gestul lui Traian Basescu de a condamna comunismul reprezinta un act de curaj pentru care merita apreciat. Sa nu uitam care era atmosfera in Parlamentul Romaniei atunci cand Basescu a citit condamnarea…

@imperialistul
Traian Basescu a fost si este, din pacate, girat ca lider al dreptei de catre un numar mare de intelectuali. Domnul Vladimir Tismaneanu este printre ei, desigur.
E drept, nici acest grup de intelectuali nu este coerent ideologic in asa masura incat sa consideram ca fiind „normativ” in definirea doctrinara a unora sau a altora. Daca nu am dubii ca domnii Liiceanu, Patapievici, Stanomir sau Dan C Mihailescu ar fi oameni de dreapta, ca domnul Tismaneanu ar fi de centru (dreapta) nu pot spune acelasi lucru despre domnul Plesu (ce s/ar regasi mai degraba printre laburistii britanici) sau domnul Mircea Cartarescu (un bun socialist).

6. imperialistul - Mai 15, 2009

Domnule Duca, Traian Basescu nu a fost considerat niciodata un lider al DREPTEI politice. Chiar dvs. ati scris mai sus, e sprijinit de oameni intre care exista diferente considerabile. Sprijinul politic pentru domnul presedinte ar mai putin de a face cu valorile politice ale domniei sale si mai mult cu ce reprezinta dansul in plan politic: o putere contrara PSD-ului si, cu voia, dvs., PNL-ului pesedist al carui exponent este in prezent Crin Antonescu. Ca in prezent exista o alianta politca extrem de fragila intre PSD si PDL, asta este altceva si pentru situatia actuala sunt vinovati liberalii care au refuzat sa stea alaturi de PD, cramponandu-se de Tariceanu. Sa fie sanatosi.

7. Bogdan Duca - Mai 15, 2009

@imperialistul:

Ar fi bine sa spuneti aceasta si celor care il considera pe Traian Basescu ca fiind lider al Dreptei politice. Eu nu il consider…

Inteleg ca sunteti unul din votantii presedintelui Basescu. De aceea voi fi polemic. Domnul Traian Basescu, spuneti ca este receptat ca fiind omul anti-sistem. Dar atunci cum de mai este sustinut dupa ce a impus (el insusi o afirma) o alianta, deloc fragila, in conditiile in care, iata trecem deja printr-o campanie electorala, iar guvernul trece de motiune de cenzura? Daca domnul Basescu dorea altceva, de ce s-a incapatanat sa arunce PD-L intr-o guvernare dificila cand putea sa lase PSD si PNL sa isi franga gatul definitiv si irevocabil?

Apoi, ca sa fiu rautacios pana la capat: ce este atat de antisistem la domnul Basescu? E sustinut si sustine un partid pe care il conduce dupa metode ce ne aduc aminte de relatia Vadim-PRM mai degraba decat de relatia Iliescu-PSD. E anticomunist in masura in care „comunistii” domniei sale nu sunt afectati de acest anticomunism. Are cercurile sale de interese economice, cel putin la fel de nocive ca cele ale celorlalti politicieni. Unicul lucru pe care il vad diferit la domnul Basescu este acela ca nu se sfieste (si o face cu succes electoral) sa fie „din topor”: mancator de mici, bautor autorizat, capabil de glume sau aluzii „fara perdea si posesor de amanta standard: picioare lungi, sani mari, blonda si….ne place sau nu sa o recunoastem, chiar o „dama bine”, vorba unui personaj al lui Caragiale.

8. imperialistul - Mai 15, 2009

Dar cine a zis ceva despre antisistem si cine a zis ca Basescu e izbavitorul? Vreti sa fim polemici, domnule Duca? Nu tin, politica romaneasca imi starneste scarba si dispret, iar de „dreptacii” din actuala clasa politica nu vreau sa aud, dar pot sa o fac.

Vreau sa vad cine a zis ca Basescu este liderul dreptei. Nume si declaratii, domnule Duca. Eu sunt ferm convins ca ele nu exista.

9. Bogdan Duca - Mai 15, 2009

imperialistul

Sincer as putea sa va spun: am discutat cu Vladimir Tismaneanu in iulie anul trecut, la niste prieteni comuni si el mi-a zis ca e un om de dreapta. Si mai era si Traian Ungureanu care va poate confirma: si ca Basescu e om de dreapta si ca s-a discutat despre asta :).

Dar e mai simpla si mai clara demonstratia mea: Institutul de Studii Populare, construit pe langa Partidul Democrat-Liberal si condus de cei mai de seama intelectuali ai nostri (si nu o spun cu ironie) considera ca Traian Basescu si PD-L ar fi de dreapta. O fac prin declaratii, prin asezarea acestui Institut sub patronajul Preşedintelui si al PD-L.

10. imperialistul - Mai 15, 2009

In cazul acesta, este parerea domniilor lor. Nu auzisem nici o declaratie in acest sens. In ceea ce ma priveste, nu stiu ce ideologie are domnul presedinte. Pot insa sa inteleg pozitia Institutului de Studii Populare, despre care marturisesc ca nu cunosc nimic, – se vrea clarificarea pozitiei doctrinare.

Eh, complicat pe la noi, domnule Duca.

11. Bogdan Duca - Mai 15, 2009

Sunt de acord ca este complicat. Dar aceasta nu trebuie sa ne faca sa nu incercam imposibilul: sa construim o dreapta romaneasca. Una de rezistenta, reactionara…
Si o dreapta care sa nu isi mai doreasca sa fie monolit ci sa accepte diversitatea. Caci oricat si-ar dori unii domni, conservatorismul, liberalismul si crestin-democratia nu sunt acelasi lucru.
Cat timp nu ne transformam crezurile in ideologii, exista o sansa.

12. Lalartu - Mai 21, 2009

Ca nazistii au gasit buni mentori in bolsevici nu e o idee noua, si in niciun caz a domnului Tismaneanu. Recunosc, sa spui asta in mediul universitar e un act de curaj (sa ne amintim, universitarii germani au strambat din nas cand l-au auzit pe Heidegger spunand ca „numai un Dumnezeu ne mai poate salva’), dar primul care a vazut originea comuna a celor doua curente a fost, cred, Hayek.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: