jump to navigation

Eterna tiganiada? Septembrie 25, 2007

Posted by Bogdan Duca in Uncategorized.
trackback

Acest articol, aparut in revista Cultura, a Fundatiei Culturale Romane, a fost obiectul a două reclamaţii făcute la instituţia ilegitimă moral, dar corectă politic, numită Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD).
Deşi nu priveşte decât colateral tema blogului meu, voi posta acest articol aici (deocamdată într-o variantă fără diacritice) pentru corecta informare a tuturor celor ce refuză să li se dicteze ce să gândească.

 

Problema sociala reprezentata de tigani nu este de ieri de astazi, ci de cand europenii au intrat in contact cu aceasta etnie. Romii sunt o populatie care nu se lasa asimilata, ci opune o rezistenta deosebit de puternica la orice forma de civilizatie si la orice proces de civilizare, o populatie lipsita (cu exceptii individuale, desigur) de orice simt civic fata de patria de adoptie, traind intr-o continua stare de promiscuu optimism.

 

Nu numai in Romania, ci oriunde au ajuns, tiganii au reusit sa inspire o lipsa de incredere aproape totala si sa isi construiasca si imaginea de infractori de profesie. Aceasta pentru ca la tigani nu exista alta lege decat a lor, iar respectul pentru celalalt, pentru strain, pentru „gagiu“, este fie egal cu zero, fie conditionat de interese imediate sau de prietenii individuale.

Societatea in jurul lor evolueaza, lumea se schimba, clima se modifica, tiganii raman insa aceiasi, spre disperarea celor din jurul lor. Caci nimeni nu ii iubeste pe tigani (fara doar si poate cu exceptia acelora care nu au intrat niciodata in contact cu ei). Aceasta constanta in inapoiere face ca problema romilor sa devina din ce in ce mai presanta.

In Romania, tara cu o destul de numeroasa comunitate tiganeasca, ultimii 50 de ani au fost marcati de o serie de solutii, toate ineficiente. In timpul regimului comunist, s-a incercat urbanizarea fortata a romilor. Acest efort nu numai ca a fost inutil din punctul de vedere al formarii unei culturi civice elementare a tiganilor, dar a dus si la pagube, greu reparabile, ale centrelor istorice din orasele noastre.

Dupa decembrie 1989, tiganii au fost subiectul unor griji „la standarde occidentale“. Au aparut multe si inutile organizatii nonguvernamentale ale romilor, partide politice ale acestora si, desigur, posturi si institutii guvernamentale. A devenit, intr-un fel, obligatoriu sa ai, ca demnitar roman, un consilier pe problema romilor, sau sa dai cu subsemnatul pe la diferitele manifestari organizate de acestia.

Televiziunilor li s-a cerut sa nu ii mai discrimineze pe tigani. Nu mai e voie sa mai auzim si sa vedem prea multe stiri negative cu privire la romi. Este imoral sa spui tiganului ca este tigan, daca acel tigan este infractor, caci, cum spun filosofii moralisti ai vremurilor noi: „infractiunea nu are apartenenta etnica.“

Diferite organizatii nonguvernamentale, bine stipendiate de occidentali ingrijorati ca Romania este plina de „fascisti“, fac „rasismometre“ care sa masoare gradul de „rasism“ din venele majoritarilor. Cu intrebari bine ticluite, de genul „V-ar deranja sa aveti vecini romi?“ se verifica nivelul nazismului valah. Sa il fi pus naiba pe unul sa fi raspuns ca „da“, ca „Hitler“ scria pe fruntea lui…

Tot majoritarii au inceput sa fie educati in spiritul asumarii culturii tiganesti. Este de bon ton sa placa muzica tiganeasca, iar diverse cantarete reciclate scot albume de muzica lautareasca. Daca exista inca un snobism cultural al omului alb, acela se rezuma doar la rezistenta (si aceea, elitista) in fata asa-ziselor manele.

Dar cu tiganii ce s-a intamplat? Exista targuri de locuri de munca pentru ei, exista locuri gratuite in scoli si universitati, se fac campanii in mass-media, campanii care nu pot sa nu atinga coarda sensibila, cu mici puradei pe care bunicii ii mobilizeaza sa mearga la scoala. Mai lipseste putin si politia va duce cu de-a sila pe romi la scoala sau la munca.

Mai mult chiar, in Romania au aparut nu mai putin de doua „capete incoronate“ ale tiganilor: un rege si un imparat. Daca romii nostri, care au redus populatia de lebede a Vienei, ar fi ascultat si ceva Strauss, probabil am fi avut si un Voievod al tiganilor… Dar nu e timp pierdut.

Totusi, s-a schimbat ceva? Vecinii romi, desi trebuie acceptati – ca sa nu fim considerati rasisti, nu? –, continua sa ignore comunitatea in care traiesc confundand blocul cu satra. Politia, neputincioasa din o mie si una de motive (unele dintre ele tinand si de politicile noastre „antirasiste“), nu poate sa faca nimic. Sate tiganesti cu vile imense se racordeaza ilegal la curentul electric, iar orice sanctionare a romilor se lasa cu plansete, vaiete ce ajung la Consiliul Europei, doar nu la bulibasa. Tiganul nostru s-a desteptat, nu atat de mult cat sa se civilizeze, ci cat sa se planga la CEDO ca este chinuit de majoritari. Acum cativa ani, tigancile aruncau cu propriii lor copii in politisti, acum arunca cu reclamatii la UE.

Rata infractionalitatii in randul romilor a scazut potrivit stirilor de la radio. Acolo sunt prezentate stiri doar cu infractori, cetateni romani. La televiziuni, in schimb, faptul ca sunt prezentate si chipurile infractorilor, face ca statistica sa fie tot defavorabila cetatenilor romani de etnie roma. Din ratiuni de „corectitudine politica“ propun angajarea de cosmeticieni pe langa fiecare Inspectorat judetean de Politie.

Dar iata ca integrarea Romaniei in Uniunea Europeana face ca problema tiganilor sa fie pusa si altfel decat stangist-sentimental. Mai intai a fost baronesa Emma Nicholson, care s-a legat de obiceiul primitiv al casatoririi minorilor romi impotriva vointei lor. Un gest ce sfideaza legile sfinte ale multiculturalismului social-liberal, dar care arata ca pragmatismul european nu e mort de tot.

Apoi, au inceput europenii nostri sa isi dea seama, intr-un mod ce sfideaza legile antirasiste, ca desi posesori de pasaport romanesc, romii nostri sunt… tigani. Poate ca asemenea revelatii nu ar fi survenit daca Occidentul nu ar fi fost umplut de cersetori, hoti de buzunare, proxeneti, talhari, prostituate si „vrajitoare“ de etnie tiganeasca. Astfel, anul trecut, intr-un mic orasel de pe langa Milano, oamenii, obositi sa tot fie furati si agresati de etnia noastra cu probleme, au pornit o rascoala spontana. Au fost opriti la timp de carabinieri.

Dupa un an de zile, tot la Milano, o satra tiganeasca este atacata din nou. De data aceasta, nimeni nu a putut evita varsarea de sange. Un gest, desigur, reprobabil, care insa ar trebui sa ne determine sa privim cumva inspre cauzele sale. Caci dincolo de vinovatia imediata a celor care au provocat astfel de conflicte sangeroase (la Milano, la Hadareni si in alte locuri) trebuie asumata si vinovatia acelor comunitati de romi. Sa nu ne ascundem dupa degete; cei care au provocat toate aceste tensiuni interetnice sunt de fapt chiar victimele, care nu au inteles si nici nu inteleg ca nici furtul, nici cersetoria, nici alte infractiuni nu sunt cai prin care se poate obtine acceptarea sociala.

O posibila solutie si o tema de reflectie

Tiganii nu pot fi integrati, nu pot fi asimilati. De aceea, unica solutie viabila este stimularea aparitiei unei constiinte etnice a romilor, urmata, printr-un proces artificial (pe modelul statelor africane) de constituirea unui stat al romilor. Un Stat in care sa isi rezolve ei insisi problemele.

Probabil ca un asemenea proiect pare utopic. Eu cred ca merita incercat si mai cred, sincer, ca un popor care a reusit sa supravietuiasca cu incapatanare istoriei, asa cum au facut-o romii, merita un loc al lor, pe care sa il stapaneasca singuri.

Astfel, tiganii se vor bucura de felul lor de a fi, dar si noi ne vom simti un pic mai linistiti in zbuciumata noastra civilizatie.


Comentarii»

1. Andrei - Septembrie 25, 2007

1. Mai intai as spune ca imi pare rau ca nu exista libertatea asta de a exprima orice dar poate ca lumea nu este pregatita pentru asta inca.
2. Am intalnit de multe ori in ultima vreme acele exceptii. Avem si prieteni romi.
3. In al trilea rand, cred ca e periculos sa decizi pentru o intreaga categorie sociala tu nefiind parte din ea si ne-consultand-o, fara sa nedreptatesti foarte multi oameni.
Si in sfarsit, cred ca ceea ce ne face sa fim cine suntem este educatia, iar cu daramarea colibelor, ceea ce vad destul de des la televizor, nu rezolvi prea multe.
Imi place, in schimb, sa vad ca sunt ONG-uri rome care au rezultate. Cred ca de aici poate incepe schimbarea.

2. Ileana - Septembrie 26, 2007

(1) Spui despre CNCD ca este o institutie „ilegitima moral, dar corecta politic”… Nu prea inteleg de ce e „ilegitima moral”, pentru ca misiunea ei intruneste criteriile moralitatii si dupa Kant, si dupa Mill. Pe ei ar trebui sa-i contrazici ca sa justifici ilegimitatea morala a unei institutii care are ca misiune protejarea demnitatii umane a unor persoane.

(2) Tiganii sunt, intr-adevar, greu de civilizat. Dar ar trebui sa ne punem serios problema urmatoare: ce am facut noi ca sa-i civilizam? Stiu ca, de exemplu, li s-au dat apartamente la bloc, iar ei au bagat caii inauntru…. Da, solutia asta nu a mers; dar nu doar din cauza lor, ci si pentru ca solutia a fost prost administrata (nu poti civiliza pe cineva peste noapte!). Chiar tu spui ca urbanizarea lor a fost fortata! Dar vorbesti mai apoi de parca cele mai bune solutii au fost deja incercate…

(3) E straniu ca semnalezi (in mod corect) lipsa de respect pe care o au tiganii fata de strain intr-un articol in care tocmai arati ca tu nu ai un asemenea respect – „tiganul” fiind aici strainul (unul dintre cei mai straini straini). Lipsa ta de respect (respect inteles ca „a avea in vedere”, „a tine seama de…”) se manifesta tocmai in faptul ca tu nu tii seama de tiganii care NU intra in categoriile pe care le critici (ma refer la tiganii integrati). Tu spui: „nimeni nu-i iubeste pe tigani”… La care tigani te referi?

(4) Tu revendici pentru tine dreptul la libera exprimare… Dar nu il acorzi si tiganilor – spui ca organizatiile lor sunt „inutile”, pentru ca nici nu-ti trece prin cap ca ar avea si ei dreptul la o voce in spatiul public.

(5) Nu realizezi ca infractionalitatea nu tine de rasa (tu folosesti termenul de „tigan” in sensul lui propriu, rasial, si nu in sensul figurat, de „om necivilizat”), ci de pozitia sociala. Sunt multi romani infractori (romani din straturile de jos). Si, pe de alta parte, sunt destui tigani integrati, care nu sunt infractori, ci oameni ca tine si ca mine. De astia ai uitat.

(6) Iti dau o veste proasta: muzica lautareasca a placut din totdeauna romanasului de la sate; proliferarea muzicii lautaresti si a manelelor nu tine de „corectitudinea politica”, ci de prostul gust care predomina in Romania printre romani! (romanii aia get-beget care danseaza la nunti pe manele!)

(7) Multi tigani confuda blocul cu satra asa cum multi mitocani romani arunca gunoaie pe strada (uneori, chiar de la balcon!!) sau nu se spala sau injura cu „Ce p… mea!” sau isi bat copiii si alti membri ai familiei etc. etc. etc.

(8) De multe ori, politia e „neputincioasa” pentru ca e in cardasie cu mafia tiganeasca.

(9) Mentionezi ca Emma Nicholson „s-a legat de obiceiul primitiv al casatoririi minorilor romi impotriva vointei lor”. Dar nu stiu de ce crezi ca acest lucru „sfideaza legile sfinte ale multiculturalismului social-liberal”! Imi pare rau, dar te inseli foarte tare: nici un autor liberal nu va spune ca multiculturalismul e mai important decat drepturile omului! Casatoriile fortate nu au nici o legatura cu „pragmatismul european”, ci cu incalcarea dreptului la libera alegere!

(10) Tiganii sunt, intr-adevar, o problema. Dar nu cred ca problema asta se poate rezolva daca e pusa asa cum o pui tu: adica ne-critic, fara a face distinctia intre tiganii de satra, tiganii care cersesc in alte tari, mafia tiganeasca si colegii nostri rromi de la facultati, profesorii nostri rromi samd. In mod incredibil, tu chiar nu poti sa faci distinctia intre tiganii „rai” (cei care fura etc.) si tiganii „buni”, adica cei integrati. Tu probabil ca i-ai pune pe toti la zid – inclusiv pe un Ion Voicu sau pe un Madalin Voicu (care e un bun dirijor).

(11) Cat despre solutia cu „statul romilor” – pe langa faptul ca e de nerealizat (ce se intampla cu Israelul arata ca pe lumea asta nu mai e loc de un alt stat), seamana prea mult cu un ghetou mai mare…

Problemele de felul celor pe care le pune inapoierea civilizationala a multor tigani (nu a tuturor!) nu se rezolva cu sentinte dogmatice, confuzii si arabescuri stilistice. Nu cred ca esti neaparat rasist… Dar tu te referi la tigani – in ciuda diferentelor dintre ei – ca la o singura entitate; or, asta numai in virtutea rasei lor o poti face. Deci ajungi sa frizezi rasismul.

Tu uiti ca sunt feluri si feluri de tigani, inclusiv unii integrati – care nu ne pun probleme, ba chiar ne predau in facultati sau ne sunt colegi. Si pe ei i-ai pune in „statul” ala numai al lor?

Problema integrarii tiganilor e reala; dar trebuie pusa altfel, adica tinand cont de diferentele dintre ei (caci acestea presupun solutii diferite) si oferind solutii reale (si nu un „ghetou” – care inseamna indepartarea de problema, si nu rezolvarea ei).

3. Alexandru-Bogdan Duca - Septembrie 26, 2007

Nu am auzit ca legitimitatea morala a unei institutii publice sa fie data de catre…Kant sau Mill. Ilegitimitatea morala a unei institutii vine din insasi incompatibilitatea ei cu felul de a fi si de a simti al unui popor.
Tot ceea ce a facut pana acum CNCD/ul contravine flagrant cu pachetul de valori specific poporului roman (sa luam numai „afacerea icoanelor”).

Cat despre problema tiganilor, acesta e un subiect diferit. Chiar daca opiniile mele sunt gresite, am dreptul de a le avea astfel. Eu nu cred ca ar fi gresite, dar asta e problema mea… E dreptul meu, garantat de Constitutie, de a fi tampit!

4. paul - Septembrie 26, 2007

Dragii mei colegi,

Am reusit sa citesc si eu cam tot ce ati scris voi aici. Pentru inceput nu vreau sa remarc decat ca problema moralitatii sau imoralitatii institutiei respective este una marginala si trebuie (daca trebuie) sau merita (daca merita) discutat separat. Ar fi nevoie de o prealabila informare cu privire la actele anterioare ale institutiei, la persoanele care o conduc, la legaturile lor politice, si, cred asta cu sinceritate, mai putin cu principiile dupa care se ghideaza. Sa nu uitam ca traim totusi intr-o tara in care doctrinele partidelor politice se pot schimba peste noapte, si milioane de alegatori de dreapta se pot „razgandi” si isi pot schimba principiile din principii care mie imi scapa. Dar sa lasam asadar problema asta la o parte si pentru o discutie separata.

In al doilea rand, si aici suntem de acord cu totii, exista o problema a etniei rrome, in general. Sigur, exista indivizi sau grupuri sau asociatii, care facand parte din aceiasi etnie nu isi insusesc toate cliseele pe care romanul satul sa i se tot fure caii, sau sa i se bata copiii, le asociaza tiganilor. (Aici fac urmatoarea precizare: nu mi se pare ca cineva poate fi catalogat drept rasist, dupa o afirmatie in care acuza o anumita minoritate/ etnie de un anumit lucru, atat timp cat acesta este sustinut de fapte. Sa dau un exemplu. Eu pot sa spun ca negrii nu sunt la fel de inteligenti ca noi, si totusi nu pot fi considerat rasisit daca tin in mana un document prin care, dupa tot felul de calcule, reiese ca coeficientul de inteligenta al negrilor este cu 10% mai scazut decat in cazul albilor. E o chestie stiintifica. Sigur, prin asta nu vreau sa spun ca nu au existat negrii care au fost mai inteligenti decat media, si nici nu ma simt vinovat moral fata de ei).

In al treilea rand, cred ca problema romilor este o problema de metalitate. Mentalitate a unei comunitati incremenite intr-un timp istoric de care nu ne mai leaga prea multe si pe care noi nu ne straduim sa o schimbam si ei cu atat mai putin incearca sa o schimbe, dintr-un instinct de conservare. Casatoriile facute la 13 ani (apropos, 13 ani avea Julieta cand s-a casatorit cu Romeo), copiii fortati sa renunte la scoala din ratiuni economice sau rasiale, imbracamintea specifica si asa mai departe sunt indiciile unui ev mediu din care tiganii nu vor si nu pot sa iasa fara un efort sustinut din partea noastra si din partea lor. (Cum spuneam la inceput, aici nu ma refer si nici nu ma fac vinovat, cred, dupa cum explicam, de agresivitate impotriva etnicilor romi fata de care nu poti avea decat respect)

Asadar, exista in mod clar un clivaj intre comunitatile de tigani si cele ale tarilor in care traiesc si clivajul asta da nastere la tot felul de conflicte. Sigur, de vina nu sunt numai ei, si nici nu cred ca merita acum pusa problema in termeni de vina. A spune insa ca rromii nu sunt o problema in sine, ca minoritate, aduce mai degraba a neadevar, decat a corectitudine politica, si daca e nevoie sa cobor in ontic, si sa ofer un exemplu petrecut curand, ma voi referi la acea fata de 16 ani, aproximativ, care s-a sinucis dupa ce parintii ei au refuzat sa o lasa sa mearga la scoala, sa imbrace haine „moderne”, si sa urmeze o facultate. Fata era un scolar eminent si scrisoarea ei de adio este impresionanta. Este insa o scrisoare adresata unei mentalitati incremenite, din care, uneori, mai rar sau mai des, razbate o constiinta sau alta.

5. Avi Funk - Septembrie 26, 2007

Stimate domn,
Eu am facut plangerea la organizatia Romani Cris cand am vazut articolul dumneavoastra. Iar cei de la romani cris au trimis mai departe plangerea la CNCD. am descoperit articolul dumneavoastra printre niste siterui legionare.
de prisos sa va mai spun ca pe langa porcariile rasiste pe care le propagati despre roma dumneavostra instigati si la violenta impotriva populatie roma. din partea mea articolul constitue un caz penal si ar trebui sa fiti investigat pt instigare la violenta.
asa zisa dumneavoastra solute este exact ca si Planul Madagascar al nazistilor germani unde se propunea deportarea intregii populatii evreiesti din Europa in Madagasca. Dumneavoasta nu faceti decat sa propuneti deportarea popultiei roma din europa.

6. Alexandru-Bogdan Duca - Septembrie 26, 2007

Stimate domn,

Puteti sa imi spuneti si mie pe la ce site/uri legionare ati gasit articolul meu? Este un gest de onestitate intelectuala sa ne prezentati si noua aceste site-uri legionare.

Cat despre „porcarii rasiste”,si „instigare la violenta”, acestea sunt vazute de dumneavoastra si de alti etnici romi, care, din pacate, in loc sa se ocupe de problemele comunitatii lor, stau si cauta „discriminari” si acolo unde ele nu exista.

Proiectul de infiintare al unui stat tiganesc, probabil unul utopic, este un demers istoric ce nu are nimic in comun cu ideea deportarii. Dar iarasi nevoia de a fi „discriminat” v/a facut sa faceti interpretari dupa bunul plac.

Daca as avea bani (nu am in spate nici o organizatie stipendiata de Consiliul Europei sau de Guvern), v/as da eu in judecata pentru afirmatii fara acoperire…

Cu respect pentru romii de bine,

Alex Bogdan Duca

7. Avi Funk - Septembrie 26, 2007

L-am gasit aici:
1) http://ro.novopress.info/index.php?paged=3
asta e un site facut de Noua Dreapta. De altfel purtatorul de cuvant al noii drepte a mai postat linkuri spre articolul dvoastra.
2) constituirea unui stat al romilor are de a face cu deportarea pt ca presupune mutarea tuturor romilor in statul respectiv. cel putin asta sugerati, devreme ca credeti ca „Tiganii nu pot fi integrati, nu pot fi asimilati” si ca”Nu numai in Romania, ci oriunde au ajuns, tiganii au reusit sa inspire o lipsa de incredere aproape totala si sa isi construiasca si imaginea de infractori de profesie.”
3) nu sunt rom…. (putina cultura si v-ati fi dat seama dupa nume)
4) nu lucrez pt nici un ong
5) si mie imi pare rau ca nu am destui bani incat sa deschid un proces penal impotriva dumneavaostra

8. Alexandru-Bogdan Duca - Septembrie 26, 2007

Ca orice articol de pe internet, si textele mele pot fi preluate de multe site/uri. Am texte preluate pe site/uri teologice sau religioase, sau pe site/uri personale. Faptul ca o agentie de presa (precum Novopress) este interesata de articolul meu este firesc si intra in logica muncii jurnalistice. Asocierea mea cu legionarismul sau Noua Dreapta din cauza unei asemenea preluari este cel putin hazardata.

Constituirea unui stat al romilor nu are cum sa aiba de a face cu deportarea. Evreii nu au fost deportati in Palestina anului 1948. Iar sunteti victima propriei dumneavoastra ideologii, care cauta peste tot discriminare.
Doua citate care nu reprezinta opinii ci constatari ale mele (sesizati diferenta)nu sunt deloc relevante.

Faptul ca sunteti sau nu sunteti rom nu are nici o importanta. Nu romii sunt vinovati ca exista o lume a organizatiilor nonguvernamentale care mananca banii statului si a altor organizatii internationale pentru a…vana „rasisti”. La fel, faptul ca nu lucrati pentru nici un ong este neinteresant pentru mine. Ati putea insa lucra chiar pentru cei de la Romani Criss. Poate ati fi facut o treaba mai buna decat ei chiar in reclamarea mea :p.

Cat despre regretul ca nu ne putem plimba prin tribunale unul pe celalalt, sper sa tina doar de tensiunea momentului.

9. Avi Funk - Septembrie 26, 2007

haha, tin sa va anunt ca eu nu am nici o ideologie confuza in cap (spre deosbire de dumneavoastra).
paralela cu Sionismul e total falsa. evreii sunt cei care doreau infintarea unui stat al lor. nu am intalnit pana acum romi care vor lucrul asta pt ei. cum am zis, propunerea dumneavoastra seamana cu planul Madagascar al nazistilor germani de formare a unui stat evreiesc in Madagascar. daca spuneti ca peste tot romii genereaza probleme si ca ei nu pot fi integrati si ca ei ar trebui sa aibe statul lor inseamna ca oriunde sunt romi ar trebui luati de acolo (pt ca deh, genereaza probleme si nu pot fi integrati sau educati) si dusi in statul lor….
gata, asta e ultimul raspuns. am treburi mai importante…
Szia

10. Alexandru-Bogdan Duca - Septembrie 26, 2007

Cand ai idei fixe, greu mai scapi de ele… Ce pot sa ii fac domnului Avi Funk? Daca ma vede un urmas al lui Himmler, este problema domniei sale in definitiv, nu a mea…
Problema nu e reprezentata de domnul Avi Funk si nici macar de ONGurile mai mult sau mai putin „libere de constiinta”, aparatoare ale drepturilor oamenilor, zburatoarelor si fructelor de mare. Problema este reprezentata de Stat, care prin institutii precum CNCD/ul impun o forma subtila si perversa de totalitarism. Totalitarismul „noii tolerante”!

11. Cineva de departe - Septembrie 26, 2007

Domnule Avi Funk,

Dumneavoastra va folositi de libertatea castigata cu sange in Romania pentru a leza libertatea altora care spun ce gandesc sau ce simt (chiar daca gandurile si sentimentele lor sunt discutabile, la fel ca si alte dumneavoastra). Adica numai sentimentele dumneavoastra sunt importante? Nu vi se pare ca folositi aici un dublu standard?

Ce sa spuna oamenii (intentionat nu spun romani, pentru ca sunt si unguri, germani, etc.) care in fiecare zi le sunt lezate nu sentimentele, ci drepturi fundamentale garantate de Constitutie (cum ar fi dreptul de proprietate, tratarea egala in fata legii, etc.) si de legea bunului simt de catre marea majoritate a tiganilor? Un exemplu gasiti aici: http://www.evz.ro/article.php?artid=319645

In alta ordine de idei, am vazut mai sus ca s-a vorbit de ceea ce (nu) face majoritatea pentru integrarea tiganilor. Dar de ce majoritatea trebuie sa faca ceva pentru integrarea acestei etnii, la fel ca si pentru integrarea oricarei alte etnii? Nu suntem intr-o economie de piata, libera, unde toti ar trebui sa aibe sanse si oportunitati egale? Cel putin asa ni se predica. Daca o minoritate, oricare ar fi ea, doreste sa se realizeze intr-o societate majoritara, trebuie ea sa se integreze de la sine. Daca mergi la scoala, te educi, inveti limba etc. vei avea sanse egale in fata oricarui alt competitor, indiferent de etnie sau rasa. Daca nu mergi la scoala, nu te educi, nu inveti limba societatii in care traiesti, tu singur iti diminuezi sansele de reusita. Problema este, insa, ca aceasta atitudine din urma creaza victime ale propriei ignorante, stare de spirit care apoi este folosita de anumiti politicieni pentru propria lor agenda. Discursul acestora se schimba astfel incat sa para salvatorii acestor victime. Cu alte cuvinte, nu este vina victimelor pentru starea in care au ajuns, ci a majoritatii ca i-a adus in starea respectiva sau ca nu le ofera sanse egale. Si uite asa, victimele propriei ignorante ajung sa creada tot felul de „salvatori mincinosi” care le promit marea si sarea salvatoare, insa de fapt continua sa-i mentina in acea stare de victima pentru a-si putea pastra puterea politica. Este exact ce se intampla in USA cu liderii miscarii negrilor si mexicanilor. Daca acestor lideri intr-adevar le-ar pasa de comunitatile pe care le reprezinta, sensul comun ar spune ca ar trebui sa le invete cum sa fie de succes (how to succeed) in societate, ca doar societatea le ofera sanse egale tuturor. Insa nu se intampla astfel. „Ramaneti voi acolo, la nivelul la care sunteti, ba inca comportati-va si mai rau, pentru ca noi vom cere drepturi pentru voi.” le spun, indirect, acesti „lideri” comunitatilor pe care le reprezinta. Iar liderii stiu ca atata vreme cat exista ignoranti si creduli care sa-i creada, ei vor avea un post cald, bine platit. Totul se invarte in jurul PUTERII, si din pacate aceste victime devin sclavii intereselor meschine ale propriilor lor lideri.

Daca liderii tiganilor se lupta intr-adevar pentru integrarea acestei etnii in societate, ar trebui sa-i vedem facand voluntariat pe la setrele si casele lor invatandu-i pe barbati (spun barbati, pentru ca femeia nu are nici un cuvant in casele lor) de ce e important sa-si dea copii la scoala, de ce e moral sa nu furi si sa inseli, cum poti sa iti castigi painea si lucrand cinstit, oportunitatile pe care societatea ti le poate oferi, etc. In felul acesta se face integrarea, prin educatia meselor de jos, nu prin platforme si discursuri politice.

Treziti-va tiganilor, si oricare alta etnie si rasa din somnul cel de moarte la care v-adancira proprii vostri lideri.

Cineva de departe…

12. Mihnea DRAGOMIR - Septembrie 26, 2007

Domnule Duca,

Chiar dacă, aşa cum bine ştiţi, punctele noastre de vedere diferă în multe privinţe, inclusiv în chestiunea ţigănească, îmi manifest întreaga solidaritate cu dv în faţa oricărei încercări de a se călca în picioare libertăţi fundamentale ale omului, cum ar fi libertatea opiniei şi a liberei exprimări. Indiferent de conţinutul opiniei sau exprimării: fascist, comunist, stelist sau fantezist. Nu este necesar să fiu de acord cu dv ca să apăr, ori de câte ori e nevoie, aceste principii fundamentale ale oricărei lumi care se vrea libere. Dacă vă pot sprijini în vreun fel mai concret decât acest simplu comentariu, sunt pregătit să o fac.
Mihnea DRAGOMIR
(alias Fortunatus)
officium at regnabit dot ro.

13. Alexandru-Bogdan Duca - Septembrie 26, 2007

Draga Domnule Dragomir,

Va multumesc mult pentru sprijin. Nu cred ca problema este aici chestiunea tiganeasca ci existenta intr/o democratie a unor institutii menite sa ingradeasca libertatea de expresie.

Nu cu romii e marea problema, ci cu un sistem care este din ce in ce mai strain de conceptul de libertate.

E necesar, cred eu, sa ridicam foarte serios problema riscului de a ne pierde libertatea in numele unei noi ideologii, care nu e nici fascista, nici comunista, nici stelista. E o ideologie ce se revendica de la drepturile omului si care, in numele lor, ne ingradeste atat libertatea cat si demnitatea.

Inca o data va multumesc.

Bogdan Duca

14. Octav - Septembrie 26, 2007

Domnule Duca,
Daca il citeati pe Kant si pe Mill poate as fi avut placerea sa citesc un text interesant despre tigani si nu vechile obsesii si frustrari refulate asupra tiganilor (folosesc acest termen ca sa intelegeti ce vreau sa spun, cu scuzele de rigoare pentru membrii comunitatii Roma).

Vedeti dumneavoastra, secretul functionarii democratiei liberale sta in balansarea principiilor democratiei (ce pot duce la tirania majoritatii) cu limitarile impuse de garantarea drepturilor individuale (ce introduc sfera privata ca o contra-greutate pentru domninatia sferei publice asupra vietii individului). Asadar armonizarea libertatii de exprimare cu respectul pentru drepturile individului face parte din acest mecanism ce face ca democratia sa functioneze. Daca eu doresc sa imi exercit libertatea de exprimare (un drept esentialmente democratic), aceasta trebuie sa aiba ca finalitate binele public si trebuie sa se opreasca inaintea limitarilor continute de exemplu de dreptul la demnitate al oricarui om.
A face public un complot sau o afacere de coruptie inseamna a-ti exercita dreptul la libera expresie. A spune despre un individ sau o suma de indivizi ca sunt niste infractori, niste sub-oameni, pentru a-ti ventila frustrarile, este doar o jignire grava. Nu va imbatati cu apa rece, nu sunteti un martir sau un exponent al libertatii de exprimare. Invatati intai despre Ghandi, Martin Luther King si Mandela, cititi-l pe Mill, pe Kant, pe Rawls, pe Hobbes… si abia apoi incercati sa formulati opinii si solutii ce privesc probleme sociale… complexe.
Cu sinceritate,
Octav

15. Alexandru-Bogdan Duca - Septembrie 27, 2007

Asociatia Pro Democratia, inca una din institutiile prietene ale umanitatii dar dusmance ale omului…
Draga domnule Octav,
Democratia nu se poate construi impotriva vointei si credintelor unei majoritati, chiar si invocandu-se „tirania majoritatii”. In numele unor atei „liberi de constiinta” se scot icoanele din scoli, se interzic te/deumuri la inceput de an scolar, se pregateste chiar interzicerea bataii clopotelor. In numele unor organizatii care pretind ca apara minoritari (cazul romilor) se interzice a se spune adevarul despre acele minoritati.

Articolul meu, poate intr/un stil pamfletar, nu face decat sa spuna lucrurilor pe nume. Nu e un gest de curaj ci un gest de…bun simt.
Insa intr/o lume in care bunul simt a fost inlocuit cu corectitudinea politica, intr-o lume in care Ghandi, Martin Luther King si Mandela sunt invocati in numele…restrangerii libertatii de expresie, intr-o societate in care Mill, Hobbes si Kant sunt pusi in „ciorba” cu Rawls extragandu-se de acolo doar „ce trebuie”, probabil ca sunt un neadaptat frustrat. Prefer sa fiu un neadaptat frustrat in lumea aceasta corecta politic si libera de constiinta! E chiar un titlu de mandrie!

16. andreea - Septembrie 27, 2007

Este penibil cu ce se ocupa cei de la Romani Cris si anume sa faca o plangere la CNCD unui articol de pe un blog! In loc sa faca ceva concret pentru integrarea lor in societate, nu de alta dar in unele orase din Italia, Franta si nu numai sunt prea multi tigani la cersit si furat. Sa nu mai spun ca pentru marea majoritate a strainilor intre roman si tigan nu este nici o diferenta, romanii au prea mult de suferit din cauza lor. Nu spun ca toti sunt asa, dar marea majoritate sunt necivilizati si asta nu din vina noastra, a romanilor de rand. Aici ONG-urile ar trebui sa faca ceva, degeaba ii ofera cineva un loc de munca daca el nu vrea sa lucreze… Sunt prea multe ONG-uri in tara asta care pretind ca fac ceva, dar de fapt nu fac nimic.

17. Silviu Pop - Septembrie 28, 2007

Vreau sa te anunt ca sunt intru totul de acord cu continutul articolului tau si sunt alaturi de tine in lupta impotriva organismului stalinist CNCD.

18. Catalin Timofciuc - Octombrie 6, 2007

Pentru mine e mai putin important daca sunt de acord cu ceea ce zici in articol cat faptul ca esti acuzat ca urmare a faptului ca ai exprimat propriile idei. Sunt 2 aspecte aici:
1. nu am nevoie de cineva (persoana, institutie a statului sau orice altceva) pentru a-mi spune daca cineva anume gandeste corect sau nu, e periculos sau nu. sunt destul de responsabil sa hotarasc eu pentru mine daca sa ader sau nu la ideile cuiva sau daca sa le combat.
2. ma gandesc cu groaza ca intr-o zi as putea fi judecat pentru ceea ce gandesc. pentru ceva ce nu e in regula cu mine societatea ma poate sanctiona cu totul si cu totul altfel: vecinii nu ma aleg sef de asociatie, colegii nu ma aleg sef de grupa, vanzatoarea se uita chioras la mine si asa mai departe.
Asa ca Bogdan capu sus si daca ai nevoie de orice forma de ajutor mi-am lasat datele de contact.

19. Marius B. - Octombrie 8, 2007

E evident o porcarie aceasta plangere!
Cred ca articolul tau e bun si cred ca organizatiile de tigani ar trebui sa analizeze situatia mai profund si sa ia in calcul anumite solutii…

20. Avi Funk - Octombrie 8, 2007

Domnule Duca,
Imi pare rau ca ati luat amenda de la CNCD. Sincer imi pare rau. Eu nu am cerut celor de la Romani Criss sa faca plangere la CNCD ci la procuratura pt incitare la violenta (deportare).
Daca articolul dumneavoastra nu ar fi avut partea de final numita „O posibila solutie” nu as fi facut plangerea, indiferent ce ati fi spus despre romi in articolul dvoastra. Puteati spune ca au apa in loc de sange si viermi in loc de creier pt ca e dreptul dumneavoastra la libera exprimare. Dar sa cereti ca romii sa fie mutati doar intr-un stat al lor e incitare la violenta. Cred ca trebuie pt asta sa fiti cercetat.

21. Alexandru-Bogdan Duca - Octombrie 8, 2007

Domnule Funk,

Din cate stiu eu abia maine dimineata este audierea. Oricum, daca voi fi amendat, voi contesta in justitie amenda…

In alta ordine de idei ma bucur foarte mult sa aflu ca de fapt respectati libertatea de expresie iar ingrijorarea dumneavoastra fata de articolul meu viza doar o neintelegere (cea cu privire la un posibil stat al tiganilor). Un asemenea proiect a fost discutat impreuna cu…romi (si are povestea lui).

Imi mai permit sa va dau un sfat: data viitoare va rog sa redactati singur reclamatiile.Reclamatia facuta de cei de la Romani Criss este amuzanta si penibila in acelasi timp. Puteti sa va rugati prietenii de acolo sa va remita un exemplar si o sa vedeti singur…
Si de asemenea va sfatuiesc sa va adresati tribunalului si-sau parchetului si nu unei institutii ilegitime moral si motivate strict ideologic precum CNCD-ul.
Cu respect,
Alex Bogdan Duca

22. alki - Octombrie 9, 2007

Octav cel de pe 26/09 este celebru prin faptul ca isi incepe toate comentariile si postarile cu enumerarea cartilor pe care le-a citit el si nu le-au citit ceilalti. Savantlâcuri de doi lei ca sa-si justifice cumva ideile. E activist pro-homo la Accept.

De ex. vezi primul comentariu de la
http://www.bogdanstanciu.eu/2007/06/08/romania-nu-e-sodoma/
„Se vede ca Benjamin Constant sau orice alt teoretician al democratiei liberale va este strain daca puteti asterne in scris aceste nonsensuri.” – era vorba de observatiile mele fata de agresiva propaganda homosexuala;

sau cel de la
http://www.bogdanstanciu.eu/2007/06/05/ce-nu-este-cu-putinta-la-oameni-este-cu-putinta-la-dumnezeu/
„Daca ati vazul “Mar adentro” as fi interesat ce i-ati raspunde personajului principal din film,”

Dupa cum vezi, e genul de persoana care intotdeauna e mai destept ca tine.

23. alki - Octombrie 9, 2007

Romani Criss n-au mai facut plangere la procuratura pentru ca s-au ars cu ‘Noua Dreapta’, pe care i-au dat in judecata pe aceeasi chestie si au pierdut in toate instantele (!). Pai cate infrangeri sa suporte si ei, na…

24. odastramosilor - Octombrie 9, 2007

aaah, domnul Duca, ce mai faceti stimabile? Aveti ceva necazuri vad ca…

25. ilie - Octombrie 20, 2007

Integrarea tiganilor este o poveste pe care nu o mai crede nimeni.Toate incercarile au esuat lamentabil in toata Europa.La Bucuresti a avut efect invers,s-a tiganizat populatia majoritara.Cautarea altor solutii civilizate de a rezolva problema tiganilor este o responsabilitate pentru toti cetatenii Europei.

26. BauBAu - Octombrie 25, 2007

Articolul are anumite carentze, putea fi dezvoltat… solutia cu mutarea tiganilor intr-un stat al lor propriu e aberanta, opinia mea… dar de la asta la a reclama la CNCD mi se pare si mai grotesc. Imi aminteste de anii in care deputatul de strada informa in spirit socialist militia de orice asa zisa „neregula”.

Probleme cu alte rase de oameni, nationalitati, etc… au fost si vor fi tot timpul, pentru ca omul este ispitit tot timpul sa se mindreasca, sa se simta superior.
Tiganii au o reputatie intr-adevar destul de patata, dar pina acum aproximativ 100 de ani erau vinduti ca sclavi, iar bebelusii pusi pe cintar si vinduti comform gramajului. Nu mai trebuie sa mai aduc aminte ca o situatie similara exista si la negrii din America, Anglia, care dupa sute de ani de sclavie, sint acuzati si acum de „neintegrare”.
Omul alb, pios si cucernic, si-a dezradacinat „fratele” pentru interesele lui egoiste iar acum culege roadele intr-o societate falsa creata de el insusi.

Degeaba va ginditi la solutii cu tiganii, cu ce sintem noi „albii” mai buni? Ginditi-va bine!
Si mai ginditi-va cum vom sta TOTI in fata lui Hristos la Judecata!

27. againstum - Martie 3, 2008

@ Avi Funk, In locul tau ovreiule, nu mi-as baga nasul acolo unde nu e treaba mea!….daca ti se pare ca tiganii sunt discriminati, de ce nu-i luati voi in Israel, sa-i asimilati, iar in acest fel ne-ati rezolva si noua „problema tiganeasca”. Iti raspund tot eu, in Israel, tara „libertatilor” tuturor etniilor, nu poti emigra decat daca dovedit ai apartenenta jidaneasca!.
Voi jidanii sunteti mai rasisti, si mai nationalisti decat oricare alta natie!…deci las-o mai moale cu „drepturile omului”.
Decat sa faci plangeri la CNCD, mai bine ne-ai spune tu cum sa golim inchisorile din Romania de tigani, si ne-ai invata , cum sa facem sa-i vedem si pe ei , la fel ca pe majoritari, ducandu-se regulat la ora 7 dimineata la un loc de munca!…pana atunci….jidane vorbesti prostii!
Cat despre siturile legionare, nu vad de ce te-aR DERANJA!..DACA MINORITARII, AU VOIE SA SPUNA CE VOR, SA FACA CE VOR, in numele egalitatii in drepuri, de ce nu au voie si majoritarii, sa spuna ca s-au saturat de hotia, puturosenia, lichelismul, parazitismul, primitivismul, criminalitatea din randul minoritarilor!Sau , cum sa inteleg?!, in proporia noastra tara, in casele noastre, trebuie sa primim toate „scursurile” societatii, si sa le acceptam ca atare!..altfel suntem rasisti!
Ei bine daca , a nu accepta parazitismul, cersetoria, criminalitatea, hotia, primitivismul, inseamna a fi rasist, accept sa fiu numit asa, dar o remarca , chiar in statul vostru Israel , aceste obiceiuri antisociale sunt pedepsite de lege!Democratia pt. aceste scursuri umane, nu e decat o „slabiciune”, a ststului , care trebuie exploatata doar in folosul propriu! Nimeni nu neaga dreptul lor la existenta, dar de daca vor sa tariasca in felul lor, atunci sa va urmeze exemplul, si sa-si fure si ei o tara asa cum ati facut voi!

28. againstum - Martie 3, 2008

Scuze , cu corectarile de rigoare, sa-si fure o tara , alta decat Romania!

29. againstum - Martie 3, 2008

Ileana, decat sa te plangi ca tiganii tai sunt „discriminati”, desi nu vad in ce consta asta, mai bine te-ai duce printre ei si ai incerca sa-i integrezi , si sa-i faci sa devina asemeni lui Ion Voicu , adica cetateni, care nu stiu ca au doar drepturi, ci inteleg, ca daca ai, si vrei drepturi, automat ai si obligatii si indatoriri.
Cat despre statul Israel, nu suporta asemanare, in timp ce jidanii isi doresc un stat al lor, tiganii nu vor asa ceva , pentru ca , ei, tiganii, nu pot exista decat „parazitand”, alte natiuni!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: